| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
Tigris
Tigerga

Inlgg: 3159
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)
|
Skrivet: Lr Maj 16, 2009 22:47 pm mne: |
|
|
Lite svrt att bedma utan att ha bilder framfr sig.
r armbanden trdda p wire och med ls eller r de med elastisk trd?
Jag reagerar frmst p skillnaden mellan ett halsband med vaxprlor fr 100kr och ett amband fr 30kr. Det gr ju t fler prlor till halsbandet men om det r ls p armbandet s r ju arbetet detsamma och d ska skillnaden inte vara s stor.
Jag hller med Veda om att sterlingsilver r att fredra i dyrare smycken. Kostar du p sig ett ls i sterling s kan du istllet lgga p den lilla merkostnaden p priset. _________________ Moderator
PUSS - en prltrff - nu planerar vi fr hsten 2010... |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
elleave
Nabbi
Inlgg: 20
Frn: Uppsala
|
Skrivet: Fre Maj 22, 2009 15:37 pm mne: |
|
|
Oki tack fr alla svar, kanske fr fundera p att snka priset p stvattenshalsbanden, andra sidan gr jag dem rtt lnga och med rtt stora prlor...
Hr r en bild p ett typiskt stishalsband:
Har just brjat gra armband med vaxprlor, kanske fr fundera lite p dem, annars brukar jag tnka att ett armband r ungefr som 1/3 halsband...
Allt r trtt p wire fresten, och jag vill ha sp eftersom det r fler som kan ha det n kta silver. _________________ Tro inte p allt du ser och hr!
http://www.elles.sajt.org -skriv grna i gstboken! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Tigris
Tigerga

Inlgg: 3159
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)
|
Skrivet: Fre Maj 22, 2009 16:53 pm mne: |
|
|
| elleave skrev: | | ... och jag vill ha sp eftersom det r fler som kan ha det n kta silver. | P vilket stt kan fler ha sp n kta silver? _________________ Moderator
PUSS - en prltrff - nu planerar vi fr hsten 2010... |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
elleave
Nabbi
Inlgg: 20
Frn: Uppsala
|
Skrivet: Fre Maj 22, 2009 18:05 pm mne: |
|
|
Det r min erfarenhet nr jag pratar med kunder, min mamma tex kan inte ha kta silver, det blir grnt och frgar av sig p henne, men silverpltterat och tibetsilver gr jttebra  _________________ Tro inte p allt du ser och hr!
http://www.elles.sajt.org -skriv grna i gstboken! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Emo
NABBI

Inlgg: 1129
Frn: Skne
|
Skrivet: Lr Maj 23, 2009 08:01 am mne: |
|
|
I gr gjorde jag en smyckesavdelning till min hemsida.
Det skulle vara s roligt om ngon (eller flera) ville titta p den och sga om priserna r ngorlunda rtt.
http://web.telia.com/~u45120781/ |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Lr Maj 23, 2009 20:02 pm mne: |
|
|
| elleave skrev: | Det r min erfarenhet nr jag pratar med kunder, min mamma tex kan inte ha kta silver, det blir grnt och frgar av sig p henne, men silverpltterat och tibetsilver gr jttebra  |
Misstror dig inte alls hur din mamma upplever det, men det lter konstigt att det r en allmn uppfattning bland folk. Sen vet jag att det finns en del som inte tl silver, men de brukar oftast inte tla okta heller. Men undantag finns ju alltid. _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

|
Skrivet: Lr Maj 23, 2009 20:04 pm mne: |
|
|
| Emo skrev: | I gr gjorde jag en smyckesavdelning till min hemsida.
Det skulle vara s roligt om ngon (eller flera) ville titta p den och sga om priserna r ngorlunda rtt.
http://web.telia.com/~u45120781/ |
Jag tycker du r fr billig p hngen och rhngen (till vissa delar). Annars ligger du nog rtt tror jag. _________________ Moderator
|
| Till verst p sidan |
|
 |
malinka
Nabbi
Inlgg: 10
Frn: Smland
|
Skrivet: Tis Maj 25, 2010 15:48 pm mne: |
|
|
Jag ska st p marknad om ett par veckor och vill grna ha lite hjlp med prissttning. Mina smycken finns p min hemsida, men jag har inte lagt upp ngra priser. Kika grna och kom med frslag.
www.malinkadesign.se
Jag tnker mig frn 100:- fr de enklaste armbanden. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm
|
Skrivet: Ons Maj 26, 2010 10:08 am mne: |
|
|
Hur lng tid tar det att gra smyckena? Stt priset s att du fr en timln p minst 300 kr/timme, helst 600 kr/timme (plus materialkostnad), d har du rd att betala eventuell skatt och egenavgifter p inkomsten. Om du inte behver betala skatt fr att detta r en hobbyverksamhet som inte gr med vinst fr du se det som en bonus. Det r dumt att vnja dina kunder vid priser du inte kan hlla i lngden  _________________ Min butik: www.silvergrejs.se |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
malinka
Nabbi
|
Skrivet: Ons Maj 26, 2010 13:11 pm mne: |
|
|
| noora skrev: | Hur lng tid tar det att gra smyckena? Stt priset s att du fr en timln p minst 300 kr/timme, helst 600 kr/timme (plus materialkostnad), d har du rd att betala eventuell skatt och egenavgifter p inkomsten. Om du inte behver betala skatt fr att detta r en hobbyverksamhet som inte gr med vinst fr du se det som en bonus. Det r dumt att vnja dina kunder vid priser du inte kan hlla i lngden  |
Ett armband tar minst 30 min beroende p hur mycket prlor det r p.
Jag har uppdaterat min hemsida med priser p armband idag och inser att jag r lite i billigaste laget. Hade tnkt frn 120 kr fr ett armband, men jag kanske fr tnka om. P hantverksgrden i stan r mina utpriser frn 125 kr och d gr 20% till freningen.
Just nu r detta en hobby, men det vore inte dumt att ha det som deltidsjobb. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

|
Skrivet: Tor Maj 27, 2010 09:22 am mne: |
|
|
| noora skrev: | Hur lng tid tar det att gra smyckena? Stt priset s att du fr en timln p minst 300 kr/timme, helst 600 kr/timme (plus materialkostnad), d har du rd att betala eventuell skatt och egenavgifter p inkomsten. Om du inte behver betala skatt fr att detta r en hobbyverksamhet som inte gr med vinst fr du se det som en bonus. Det r dumt att vnja dina kunder vid priser du inte kan hlla i lngden  |
Med de priserna skulle jag inte slja ngonting alls. De flesta tycker jag r fr dyr nd. Fick hra av en annan marknadssljare att hon skulle sja till sina kunder: "tycker du att jag r dyr s kolla p smyckena drborta". _________________ Moderator
|
| Till verst p sidan |
|
 |
malinka
Nabbi
|
Skrivet: Tor Maj 27, 2010 12:00 pm mne: |
|
|
| Veda skrev: | | Med de priserna skulle jag inte slja ngonting alls. De flesta tycker jag r fr dyr nd. Fick hra av en annan marknadssljare att hon skulle sja till sina kunder: "tycker du att jag r dyr s kolla p smyckena drborta". |
Hur stter du dina priser? Fr mig r det ofta sm materialkostnader eftersom jag anvnder mycket rocaille, med dremot tar det tid att knpa ihop ett smycke. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn
|
Skrivet: Tor Maj 27, 2010 13:24 pm mne: |
|
|
| Veda skrev: | | noora skrev: | Hur lng tid tar det att gra smyckena? Stt priset s att du fr en timln p minst 300 kr/timme, helst 600 kr/timme (plus materialkostnad), d har du rd att betala eventuell skatt och egenavgifter p inkomsten. Om du inte behver betala skatt fr att detta r en hobbyverksamhet som inte gr med vinst fr du se det som en bonus. Det r dumt att vnja dina kunder vid priser du inte kan hlla i lngden  |
Med de priserna skulle jag inte slja ngonting alls. De flesta tycker jag r fr dyr nd. Fick hra av en annan marknadssljare att hon skulle sja till sina kunder: "tycker du att jag r dyr s kolla p smyckena drborta". |
Men om ett pris r hgt eller inte beror ocks p var man sljer o till vilken mlgrupp man riktar sig (vilket hr ihop): vad som r dyrt p ett stlle r normalpris p ett annat. Lga priser sljer bra p ett stlle dr "gemene man" vill ha nt trendig fr festen p lrdag, men inte alls p ett annat dr det signalerar lg kvalitet o dlig hllbarhet. "Var" handlar bde om geografiska skillnader o frsljningsstllen (marknad, bedmd hantverksmarknad, designmarknad, mssa, mrkesboutique, egen sajt, designbutik, museibutik, guldsmedsaffr osv). En person som r villig att betala mycket fr ett smycke gr att hitta p ngra av dessa stllen o dr kan man ta bra betalt, men p de andra stllena rr de inte sig o smycken sljer drfr smre. Prissttning handlar inte bara om att tcka kostnader (material, men ven vriga kostnader, som vissa glmmer bort) utan ven att anpassa sig till sin valda eller nrvarande mlgrupps efterfrgan och/eller hitta frsljningskanaler dr man nr ut till sin valda kundkrets.
Vissa frsljningsstllen r enkla att f tillgng till, som en hemsida p ntet, sljsajter eller bord p en marknad, men det betyder inte alltid att de r ideala platser, speciellt inte om man satsar p kvalitet o priser valda efter det. S vad som r rtt pris beror allts p var man vljer att slja. _________________ Kristina
Moderator
Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

|
Skrivet: Tor Maj 27, 2010 19:05 pm mne: |
|
|
Helt rtt, men jag kan inte hlla p att mrka om mina saker. Dessutom r det lgre priser hr i norr. Fr att komma in "p riktigt" i en butik mste man nog ha fretag. Jag slde riktigt bra i en butik i fjol, men i r har jag inte slt nstan nnting dr. De har sjlva kpte in smycken frn Danmark. Trendiga och moderna saker som inte kostar mer n mina men som kparen kommer att trttna p relativt snart.
Jag hoppas p sommarens konst- och hantverksutstllning i stllet. Det gller bara att f ihop nt vettigt. Det r totalt tomt p ider just nu. Kan bero p min frkylning kanske. _________________ Moderator
|
| Till verst p sidan |
|
 |
|