| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
Therese988
Nabbi
Inlgg: 35
|
Skrivet: Tis Mar 09, 2010 21:44 pm mne: tjocklek p silvertrd. |
|
|
Vilken hrdhet och tjocklek r bst fr att lnka med? glorna fr ju inte g upp utan mste ju bli stabila.
Vadtyker ni?
Therese _________________ Therese |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm
|
Skrivet: Tis Mar 09, 2010 21:55 pm mne: |
|
|
Om valen str mellan "mjuk" och "hrd" som det brukar vara hos svenska tillverkare/leverantrer s vljer jag hrd. Om det r de amerikanska "dead soft"/"half hard"/"hard" s funkar bde half hard och hard.
Nr det gller tjocklek s brukar jag ta s tjock som mjligt som gr igenom prlorna, men oftast inte tjockare n 0,8 eftersom det brjar bli svrt att gra ntta glor av tjockare trd.
Om du gr sm glor s funkar tunnare trd. Ju strre glor du gr, dess grvre trd behver du.
Om du vill anvnda mjuk trd eller trd som r tunnare kan du gra "virade" glor s att de inte kan g upp. _________________ Min butik: www.silvergrejs.se |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn
|
Skrivet: Ons Mar 10, 2010 17:08 pm mne: |
|
|
Till snurrglor har jag mjuk trd, runt 0,6 mm oftast, o till ppna glor helst hrd/halvhrd trd i 0,7 mm o uppt. Beror ju lite p hlen i prlorna, vad som passar designen osv vilken tjocklek det blir. Nn gng nr jag saknat rtt trd har jag gjort snurrglor med tvinnade tunna trdar. T ex 0,3 mm trd fr snurrglor o jag har ven gjort ppna glor med dubbel tvinnad 0,6 mm trd. _________________ Kristina
Moderator
Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Tor Mar 11, 2010 12:44 pm mne: |
|
|
Jag har ftt en reklamation p ett armband med snurrade glor av 0,6 mm. Trden hade gtt av direkt under snurren p trden genom prlan. Hon hade inte fastnat i ngonstans. Jag tnker ta lite grvre nu.
Det var ett snt hr armband: http://parlugglan.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=arm620 _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Therese988
Nabbi
Inlgg: 35
|
Skrivet: Tor Mar 11, 2010 12:47 pm mne: |
|
|