Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

vilken trd till krokar mm?

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

jagga-ewe
Nabbi

Inlgg: 15
Frn: Snrva

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 10:56 am    mne: vilken trd till krokar mm? Citera

Jag r ju ny p det hr med smycken, och kan inte terminologin s bra. Hoppas ni fattar vad jag menar nd...

Jag skulle vilja gra egna krokar och ringar i rhngesmodell. Men eftersom de r till fr stick/virk-markrer, och inte rhngen, mste det inte vara kta silver. Jag kpte sn hr trd p Sljddetaljer men den r s himla mjuk. De hattpinnar och glepinnar jag anvnt till att gra krokar av innan har inte varit lika mjuka, ven om de har samma tjocklek. S frgan r, ska jag g upp p tjockare trd, tex denna? Eller ska jag byta till nn annan trd? Denna, med dyrare meterpris men ingen info? Eller kanske snt hr?
Sljddetaljer r ett sjlvklart inkpsstlle eftersom det ligger fem min frn jobbet, p vgen hemt. Egentligen totalt livsfarligt, jag blir urfattig var gng jag varit dr. Smile

noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 11:06 am    mne: Citera

Hur mjuk trden r beror dels p tjockleken och dels p hur den r behandlad. Frgad koppartrd r ofta mjukgldgad, medan hattpinnar och glepinnar vanligtvis r medelhrda. Trden i vanliga rkrokar brukar vara 0,7 mm, och fr att krokarna ska hlla formen r de hrdade genom t.ex. trumling efter att de har formats.

Vanlig frsilvrad koppartrd brukar vara ganska "lagom" styv, i alla fall den jag kpte p Panduro fr fnuttielva r sedan. Dremot ska du vara medveten om att frsilvrad koppartrd kan bde oxidera/svartna och rga/bli grn om den slits eller utstts fr fukt och kemikalier (ibland ven nr den helt enkelt bara ligger frammer). Missfrgningarna kan ven frga av sig, och det r kanske inte s trevligt att f grna flckar i stickningen...

I jrnhandeln (och frmodligen ven hos sljd-detaljer) kan du hitta galvaniserad jrntrd, den hller sig ren rtt bra och r styv. Men det blir kanske inte s vackert, frgen r ganska matt och gr Smile

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 13:16 pm    mne: Citera

Ja, den trd Panduro hade frr i alla fall r rtt hrd. Rostfri stltrd kanske r ett annat alternativ? Mssing r ocks rtt hrt (o kan hamras hrd om du kper mjukgldgad. Men dremot s missfrgas o rgar den ltt med tiden s den br nog skyddslackas (Sljd-detaljer sljer t o m en speciellt skyddslack fr metall, Zapon).

Aluminium kom jag att tnka p. Den r vldigt mjuk frst, men nr det bearbetas blir den hrd. O den finns bde i naturligt gr o frgad. Problemet r vl att hr i landet s r det mest vldigt tjock alu-trd som sljs. Markrerna ska ju inte vara fr grova.

Nu har jag sjlv aldrig gjort stick-/virkmarkrer s jag kollade lite p ntet fr att se vad andra anvnt. D hittade jag bl a denna tut, som anvnder sig av frdiga krokls o det finns ven de som anvnt frdiga rkrokar. Kan ju vara ett alternativ om du inte hittar en trd du r njd med. (Googla "stitch marker tutorial" s hittar du nnu fler instruktioner till olika varianter.)

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

jagga-ewe
Nabbi

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 20:08 pm    mne: Citera

maneki-nekogirl skrev:
Nu har jag sjlv aldrig gjort stick-/virkmarkrer s jag kollade lite p ntet fr att se vad andra anvnt. D hittade jag bl a denna tut, som anvnder sig av frdiga krokls o det finns ven de som anvnt frdiga rkrokar. Kan ju vara ett alternativ om du inte hittar en trd du r njd med. (Googla "stitch marker tutorial" s hittar du nnu fler instruktioner till olika varianter.)

Ja, mnga markrer r gjorda av bara vanliga rkrokar, men jag tycker inte de funkar s bra. De ramlar ur ltt om man har ett lngt stycke. Jag testade de flesta varianter nr jag virkade en sjal nyligen, det skulle minskas p samma stllen under 9 varv, och jag hade 15 minskningspunkter. Helt omjligt att hlla koll p utan bra markrer. Favoritkrok fr alla markrer r sk "brisyr-rhnge" eller "lever back" som de kallas p Ebay. De har stngning och sitter bra kvar. Andra r gjorda med "lobsterls" men funkar bara vid virkning med hyffsat tunt garn. O jag som inga naglar har tycker de r besvrliga att ppna.
Men, eftersom brisyrerna r lite dyra att kpa in, o jag hellre skulle gra allt sjlv, tnker jag att modell "lkring" br funka bra. Och det funkar, ven till stickning om man gr tillrckligt stora ringar. Jag mste bara hitta rtt sorts trd att anvnda mig av. Jag funderar p att testa Sljddetaljers "metalltrd nysilver" bara fr att se iallafall.

Tack fr tipsen!

jagga-ewe
Nabbi

InlggSkrivet: Mn Aug 24, 2009 18:57 pm    mne: Citera

Det blev ett besk p Sljddetaljer p vgen hem idag. Jag kpte bde silverplterad koppartrd, 0,8 mm, och nysilvertrd 1mm. Frgade i kassan vad nysilver egentligen r, o fick svaret att det r som den andra trden, fast med mindre pltering. Hmm, stmmer det verkligen? Men, det blir nog bra trd att va med iallafall. Jag kpte nmligen ven en bok, som jag bara inte kunde lgga frn mig. Smycketrd och prlor heter den, och har MASSOR av bilder och lttbegriplig text. Nu har jag bara s svrt att vnta tills p onsdag att f brja labba. Men p onsdag ska jag ha pysselkvll med bsta kompisarna!

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Mn Aug 24, 2009 19:18 pm    mne: Citera

jagga-ewe skrev:
Jag kpte bde silverplterad koppartrd, 0,8 mm, och nysilvertrd 1mm. Frgade i kassan vad nysilver egentligen r, o fick svaret att det r som den andra trden, fast med mindre pltering. Hmm, stmmer det verkligen?

Ja, fr min del s r ju nysilver en mssings- o nickellegering s det lt inte helt...

Men s lste jag detta p Wikipedia: "Nysilver kan ven vara ett begrepp fr nr freml, oftast bestick, r plterade med kta silver i ytan men har billigare metaller i sjlva godset, stommen." De kanske anvnder begreppet p detta vis d? Confused

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Mn Aug 24, 2009 20:22 pm    mne: Citera

Nu r jag inte helt sker men jag tror mig ha hrt att frr drog man ett tunt lger kta silver ver nysilverfremlet, allts den legering som bl a innehller nickel. Drfr kan den frklaringen ha kommit till. (Men jag r inte alls sker p det hr. )

Bestick och snt brukar vara stmplade NS Alpacka t ex. Jag vet inte vad det r fr metall under men ofta r den mssingfrgad. Men s lnge som fremlet r silverfrgat s gr det att putsa med silverputs. Man ser ofta sna bestick p auktioner.
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet