administrator
Prlplatsadministratr
Inlgg: 1551
Frn: Boden
|
Skrivet: Sn Jan 06, 2008 12:33 pm mne: Regler fr Prlplatsen (Uppdaterad 080106) |
|
|
Hr har jag sammanfattat de viktigaste reglerna som gller p Prlplatsen, bde huvudsidorna, forumet och galleriet.
Aktiva konton
Efter man har skapat ett konto och ftt det aktiverat har man tv mnader p sig att logga in fr frsta gngen annars tas kontot bort igen. Konton som varit inaktiva ett r tas ocks bort (d tas ven galleriet bort).
Huvudsidorna
1. Den viktigaste regeln r att materialet fr anvndas i privat syfte obegrnsat men fr annat bruk krvs tillstnd frn upphovsmannen/kvinnan. I de flesta fall r det jag (Batrice Karjalainen) d det r andra personer str s i texten. Nr det gller grundteknikerna r sjlva beskrivningen upphovsrttskyddad men du r fri att gra vad du vill utifrn beskrivningarna och ex. slja.
Galleriet
2. Galleriet r till fr aktiva personer p Prlplatsen. Med aktivitet syftas att man deltar i diskussionerna i forumet och/eller kommenterar andras verk i galleriet. Jag frbehller mig allts att ta bort uppladdade bilder av icke aktiva medlemmar.
3. Ena syftet med galleriet r att f konstruktiv kritik p sina verk s man fr en chans att vidareutvecklas. Givetvis behver man ven f uppskattning och berm. Andra syftet r att man skall kunna inspireras, f upp gonen fr nya tekniker och prlsorter mm.
Enskilda kommentarer kan komma att raderas eller ndras utan frvarning om de innehller personangrepp, trakasserier, rasistiska uttalanden eller p annat stt bryter mot svensk lag. ven inlgg som bedms innehlla reklam eller smygreklam kommer att raderas.
4. Man fr ladda upp MAX 5 bilder per dag i galleriet men frsk att gra frre. Varje person har 20 Mb tillgngligt. Tnk p att inte ladda upp flera likadana saker men bara i olika frg, stt hellre ihop till ett kollage s jmfrelse kan gras. Alla bilder mste innehlla prla/prlor (definition p en prla r flytande men vgledning finns i diskussionen Vad r en prla fr er.
5. Alla bilder skall ha en beskrivning och grna s utfrlig som mjligt. Jag frbehller mig att plocka bort bilder utan beskrivning.
6. Ladda bara upp sdant som du vill ha synpunkter p och var beredd p att ven f negativ kritik. (Vill du inte ha betygsomdmen vlj bort den funktionen fr en bild men det r inte tilltet att vlja bort kommentarsfunktionen).
7. Det r inte tilltet att lnka direkt till bilder frn galleriet till andra webbsidor. Webbhotellet har en regler som gr att om det laddas sidor som genererar mer n 1 Mb trafik p en gng kan Prlplatsen stngas ner. Genom att inte tillta hetlnkning s har jag chansen att hlla koll p hur stora siffrorna r.
8. Det r tilltet att ha priser bredvid sina verk i galleriet men det fr inte anvndas fr att primrt marknadsfra saker man har till salu. terse syftet med galleriet.
9. Man skall lgga upp bilderna i sitt eget galleri om man inte r medlem i ngon av specialgrupperna s som swapgrupperna och vill visa en bild som hr dit. ven tvlingsbidrag laddas upp i speciella grupper. Hur man skapar galleri. Feluppladdade bilder tas bort utan varning/tillsgelse.
10. Anvndare som bryter mot dessa regler kommer bli varnande via PM. Om beteendet upprepas kommer personen att f sina bilder raderade och/eller stngas av frn galleriet och drmed ven forumet. Beslut om avstngning tas gemensamt av moderatorerna.
Forumet
11. Forumets huvudsyfte r att prlare skall lra knna varandra, att dela material med varandra och hjlpa varandra. Prlplatsens fokus ligger kring just Prlor fr webbplatser som r fr bara Smycken finns det andra av. Exakt var grnsen skall dras r svr att definiera men tillsammans drar vi upp riktlinjerna. Kp-, slj, och bytesforumet r fr aktiva medlemmar.
12. Hll diskussioner i rtt forum, felaktigt placerade diskussioner kommer att flyttas. I flera forum finns ett "Viktigt meddelande: Ls detta innan du postar" meddelande. Ls det, det handlar om det specifika forumet.
13. Alla sorters diskussioner r tilltna s lnge de r i rtt forum. I Smprat r det mer fritt. Enskilda inlgg kan komma att raderas eller ndras utan frvarning om de innehller personangrepp, trakasserier, rasistiska uttalanden eller p annat stt bryter mot svensk lag. ven inlgg som innehller reklam eller smygreklam kommer att raderas.
14. Ni som har butiker r vlkomna att svara p att ni har ngot i butiken som svar p en frga d i formen "du hittar det hos mig" eller liknande. Namnet p butiken skall utelmnas och inte heller priser fr frekomma. Fr att lsaren d skall veta vilken butik det r du har s skall butikens namn framg av din signaturfil. Att vi valt att ha fretagsnamn i signaturen r dels fr att d fr ni gra lite reklam fr er butik men ocks fr att anvndarnamn skall frknippas med butiksnamnet fr att undvika smygreklam i inlggen.
Ni som har butiker fr INTE:
* Svara att just ni saknar det
* Svara att ni vntar in det
* Skriva att nu har ni ftt in x antal prlor som skall in i butiken.
* Skriva att ni tar in p bestllning.
I viss mn fr butiksgare odl. frga i "Att slja prlor & tillbehr" vad kunder vill se i butikerna men gr det p ett stt som inte lyfter fram er butik utan handlar om vad kunderna efterfrgar och saknar p marknaden idag.
Om du har butik men vill ha en anonym anvndare ox som inte frknippas med butiken s r det ok om jag fr veta vad ditt anonyma anvndarnamn r.
15. En anvndare som bryter mot reglerna kommer att varnas. Om beteendet upprepas kommer personen att stngas av frn forumet och drmed ven galleriet. Ett PM skickas alltid till den vars inlgg raderats/modifierats. Beslut om avstngning tas av moderatorerna gemensamt.
OBS! Dessa regler kan komma att frndras med tiden. Den senaste versionen gller alltid fr alla medlemmar. Det r ditt ansvar som medlem att hlla dig uppdaterad. renderaden innehller alltid det datum d den senast uppdaterades.
Senaste uppdateringen:
070630: Lade till stycket om aktiva konton.
070304: Tog bort en punkt (.) och lade lnk till hur man skapar galleri.
070902: Lade till "Skriva att ni tar in p bestllning." under vad som gller fr butiksinnehavare.
071203 Rttstavade och frtydligade ngra konstiga meningar.
080106 Fet- och kursivmarkerade i texten. Frtydligade 1 (grundteknikerna), 2, (bilder raderas), 4 (kollage och mste innehlla prla/prlor), 5 (bilder raderas), 6 (betygs- och kommentarsfunktionen), 10 (moderatorer beslutar), 11 (Prlplatsens fokus), 14 (anonymt anvndarnamn) och 15 (moderatorer beslutar)[/b] _________________ - Batrice, gare av Prlplatsen - |
|