| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
administrator
Prlplatsadministratr
Inlgg: 1551
Frn: Boden
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 12:25 pm mne: Vad r en prla fr er |
|
|
Lt mig f hra era definitioner p en prla.
OBS, jag kommer nog anvnda ngra citat p en av infosidorna p Prlplatsen (givetvis namngivna). _________________ - Batrice, gare av Prlplatsen -
Senast ndrad av administrator den Mn Maj 14, 2007 15:23 pm, ndrad totalt 1 gng |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
FuchsiaGirl
Rosenkvarts

Inlgg: 1721
Frn: Karlstad
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 13:11 pm mne: |
|
|
Frst tyckte jag det var en ltt frga men nr jag satte mig ovh skulle skriva ner ngot om den s insg jag att det inte var s ltt alls.
Spontant sger jag att en prla r en liten rund sak med hl igenom men nr allt kommer omkring s stmmer det ju inte. Den behver ju inte alls vara rund och inte s liten heller.
Jag mste tnka lite mer. *Gr ivg och grubblar* _________________ Meleagris r min prlbutik. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
nitedrive
Gst
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 13:46 pm mne: |
|
|
Skenbart ltt frga...ett mindre freml som anvnds som dekoration att sys fast eller i smycken skulle jag vilja sga,oftast med hl i och inte srskilt stort.Fast storleken r ju svr att definiera...  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Spacegirl
Mnsten
Inlgg: 1643
Frn: Jmtland
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 16:11 pm mne: |
|
|
Ngonting vldigt vackert med ett genomgende hl  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Linna
Cloisonn
Inlgg: 326
Frn: skne
|
|
| Till verst p sidan |
|
 |
nitedrive
Gst
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 18:14 pm mne: |
|
|
Oftast jttevackra,men jag mste ha ett frbehll dr eftersom jag sett ett ftal sdana som inte r jttevackra,om n f  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Fru Prla
Eldagat
Inlgg: 1197
Frn: Sturk
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 18:19 pm mne: |
|
|
Min man r en PRLA, kper alltid senaste prltidningen/tidningarna nr han r p tjnsteresa. Allts kommer han ihg vilka han kpt innan ocks. Dessutom har han aldrig sagt ett knyst nr jag handlar prlor i tid och otid. Fr vrigt s tnker jag mig en prla som ngot freml man fr smycken av.
Karin _________________ www.fruparla.se - en kreativ upplevelse |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Spacegirl
Mnsten
Inlgg: 1643
Frn: Jmtland
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 19:44 pm mne: |
|
|
| nitedrive skrev: | Oftast jttevackra,men jag mste ha ett frbehll dr eftersom jag sett ett ftal sdana som inte r jttevackra,om n f  |
Sant! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Linna
Cloisonn
Inlgg: 326
Frn: skne
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 19:45 pm mne: |
|
|
| Spacegirl skrev: | | nitedrive skrev: | Oftast jttevackra,men jag mste ha ett frbehll dr eftersom jag sett ett ftal sdana som inte r jttevackra,om n f  |
Sant! |
Hller med *hller bara med Space idag* _________________ Mitt galleri: http://www.parlplatsen.se/coppermine/thumbnails.php?album=209
Min blogg http://giiisen.blogspot.com/ |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Tigris
Tigerga

Inlgg: 3143
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 20:15 pm mne: |
|
|
Nr nu denna frga kommer p tal s kan jag inte lta bli att tala om att mitt frnamn betyder prla . Det tycker jag r ganska kul, fast jag kanske inte alltid lever upp till den benmningen...
Men fr att terg till frgan:
En prla fr mig r ngot vars enda funktion r att beskdas och beundras, den r i egentlig mening helt ondig men stter guldkant p tillvaron och ger sin gare gldje genom dess existens.
(F se nu om ngon kan komma p vilket mitt namn r...) |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Cessy
Karneol

Inlgg: 1450
Frn: Karlshamn i Blekinge
|
Skrivet: Sn Nov 05, 2006 22:23 pm mne: |
|
|
Fr mig r ocks en prla = en som hller p o jobbar med prlor.
Hon/han r en prlare, allts en prla.  _________________ Cessy - en prlberoende catlover!  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Folkesdotter
Gst
|
Skrivet: Mn Nov 06, 2006 08:28 am mne: |
|
|
Tigris, jag vet vad du heter i frnamn... samma som jag
Fr mig r prlor ett freml med hl i som gr att anvnda till utsmyckning/p ett dekorativt stt, genom att tr p trd eller sy fast p textil. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
astrid
Gst
|
Skrivet: Mn Nov 06, 2006 12:44 pm mne: |
|
|
Jag tror jag r lite inne p samma spr som Folkesdotter. Fr mig r en prla r ett freml som trds p trd i utsmyckningssyfte. Fremlet kan ha haft en funktion men denna funktion utnyttjas ej lngre d fremlet blivit en prla (fr om den gjorde det s skulle det fortfarande vara ett funktionsfreml).
Om prlan r i centrum fr uppmrksamheten s r den frmodligen inte en prla lngre utan ett hnge.
Med andra ord s r allt jag kan tr p en trd en prla, s lnge jag inte anvnder fremlet till ngot vettigt. Fiskekrok p fiskelina r dock inte en prla svida jag inte har ngra krokar p samma lina och anvnder dem som smycke (aj!). |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Perlita
Chevron
Inlgg: 170
Frn: V:a Gtaland
|
Skrivet: Mn Nov 06, 2006 13:08 pm mne: |
|
|
Tigris:
Blev lite nyfiken angende ditt namn:
Hittade detta p ntet:
MARGARETA r bildat av ett persiskt ord som betyder prla. 1940-talets frmsta modenamn. Avledda r Mrta, Greta, Margit, Marit, Gret, Gretchen, Gretel, Maggie, Maisie, Mait, Maja, Maret, Marga, Margita, Margot, Marguerite, Meit, Meta, Peggy, Rita.
Ett av de mste du heta...  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Tigris
Tigerga

Inlgg: 3143
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)
|
Skrivet: Mn Nov 06, 2006 22:16 pm mne: |
|
|
| Perlita skrev: | Tigris:
Blev lite nyfiken angende ditt namn:
Hittade detta p ntet:
MARGARETA r bildat av ett persiskt ord som betyder prla. 1940-talets frmsta modenamn. Avledda r Mrta, Greta, Margit, Marit, Gret, Gretchen, Gretel, Maggie, Maisie, Mait, Maja, Maret, Marga, Margita, Margot, Marguerite, Meit, Meta, Peggy, Rita.
Ett av de mste du heta...  |
Helt rtt! Allts r mitt (och Folkesdotters) namn Margareta. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
|