Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Tips p text till sktselrd

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Att slja sina verk
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Pia
Chevron

Inlgg: 236
Frn: Kimito, Finland

InlggSkrivet: Tis Aug 03, 2010 08:58 am    mne: Tips p text till sktselrd Citera

Jag ska skriva ihop en liten lapp med sktselrd som ska ges med mina smycken d de sljs. Nu skulle jag grna ta emot tips av er vad man skulle kunna skriva eller vad ni har skrivit. Jag skyller p vrmen, men det str helt still i mitt huvud.

Mina smycken gr jag frmst av sterlingsilver, stvattensprlor, stenar och swarovskikristaller och de levereras i vadderade fina kartongaskar.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida MSN-messenger

tistelflikkan
Ametrin

Inlgg: 862
Frn: Gteborg

InlggSkrivet: Tis Aug 03, 2010 12:41 pm    mne: Citera

vad jag kommer p rent spontant r ju det hr med att ta p dem sist, s de slipper parfym och hrspray etc... r det kta material kan du ju skriva att de gr att putsa upp om de ex oxiderar... hojtar till om jag kommer p nt mer Smile

ps. har du tips om vart man kan kpa askar?

Pia
Chevron

InlggSkrivet: Tis Aug 03, 2010 16:31 pm    mne: Citera

Nu har jag kommit fram med fljande text:

"Undvik kontakt med hrspray och parfym. Ta av dig dina smycken i bastun, i klor- eller saltvatten.

Frvara ej dina smycken i direkt solljus eftersom det torkar ut prlorna och kan bleka dem. Frvara alltid prlor separerade frn andra smycken.
Undvik att frvara stvattensprlor i stngda askar och med bomull eftersom det torkar ut prlorna och kan frstra dem.

Rengr grna dina smycken regelbundet. Smycken med stvattenprlor rengrs genom att torka av dem med en fuktig linneduk medan stenprlor rengrs med lite ljummet tvlvatten. Silversmycken mrknar (oxiderar) med tiden och kan putsas med silverputsduk.

Var frsiktig med dina smycken och frvara de p bsta stt s hller de lnge."
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida MSN-messenger

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Ons Aug 04, 2010 05:00 am    mne: Citera

Det lter bra. Fr jag anvnda din text dr den r aktuell? Har ocks funderat p nt liknande men inte kommit till skott.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Tigris
Tigerga

Inlgg: 3159
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)

InlggSkrivet: Ons Aug 04, 2010 05:56 am    mne: Citera

Bra och informativ text.

En kul detalj r att du skriver att man ska ta av sig smyckena i bastun. Det hade jag aldrigt tnkt p att skriva eftersom det inte r lika vanligt att bada bastu hr. Very Happy

PUSS - en prltrff - nu planerar vi fr hsten 2010...
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Pia
Chevron

InlggSkrivet: Ons Aug 04, 2010 06:28 am    mne: Citera

Veda- anvnd p bara!

Tigris- Dr r en sak vi har frundrat oss ver med min byggnadsingenjr till man. Han har kikat p bottenplan till pakethus, mest fr han r intresserad, och i Sverige finns det inte bastu i dem medan det i Finland finns bastu i alla oberoende hur sm hus vi talar om Very Happy.
Och hr gr folk gladeligen i bastun med smycken p, i alla fall silverkedjor och sm rhngen .

Tistelflickan- mina askar r kpta frn Westpack, www.westpack.com, men man mste ha fretag fr att f bestlla drifrn.
Till verst p sidan

noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Ons Aug 04, 2010 08:08 am    mne: Citera

Bra rd, speciellt det dr med bastubad. Det r nog ltt att glmma.

Ett litet tips: Skriv vad kunden "ska" gra hellre n vad dom "inte ska" gra. Dvs skriv hellre "frvara smycket skyddat frn direkt solljus" n "frvara inte smycket i direkt solljus" om du frstr skillnaden Smile Det r samma innebrd men texten blir vnligare (mindre negativ) och instruktionen blir lttare att ta till sig.

Menar du fr vrigt ven traskar nr du skriver "stngda askar"? Ett smyckesskrin i tr r ju inte luftttt p samma stt som en plastask eller zippse.

Pia
Chevron

InlggSkrivet: Ons Aug 04, 2010 12:58 pm    mne: Citera

Jag menade vl askar i allmnhet, ttt slutna askar. Borde jag skriva ttt slutna askar istllet kanske?

Tack fr tipset att skriva vad man ska gra och inte vad man inte ska gra. Ska se om jag fr texten att lta lika flytande s. Problemet fr mig r att jag har den dr texten redan versatt till finska, med hjlp eftersom min finska r urusel d det kommer till grammatik, s ska jag ndra p texten mste jag f hjlp att ndra p versttningen ocks.

Det r ett problem nr man r finlndare men inte kan finska 100 %!
Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Ons Aug 04, 2010 17:11 pm    mne: Citera

Bra o tydlig info. Sen tycker jag Noora har en viktig pong med att "vnda" p texten s att den framhver vad man ska/br grna hellre n vad man inte ska gra.

En liten detalj, som kanske inte r s viktig, men som jag tnkte p r meningen "Frvara alltid prlor separerade frn andra smycken." Jag hade grna sett att dr stod en kort frklaring, typ "d metall och hrda stenar kan repa stvattensprlor". D r det enklare fr alla att frst rdet, inse varfr det r en bra sak att tnka p. Men det r bara en liten petitess.

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Tor Aug 05, 2010 09:38 am    mne: Citera

Pia skrev:
Jag menade vl askar i allmnhet, ttt slutna askar. Borde jag skriva ttt slutna askar istllet kanske?

Tack fr tipset att skriva vad man ska gra och inte vad man inte ska gra. Ska se om jag fr texten att lta lika flytande s. Problemet fr mig r att jag har den dr texten redan versatt till finska, med hjlp eftersom min finska r urusel d det kommer till grammatik, s ska jag ndra p texten mste jag f hjlp att ndra p versttningen ocks.

Det r ett problem nr man r finlndare men inte kan finska 100 %!

Ttt slutna askar r nog bttre Smile

Lgg upp den finska texten ocks s kan vi titta p den tillsammans Smile Jag r inte helt 100% p finska nufrtiden, men om vi slr vra kloka huvuden ihop... och det kanske finns fler hr som kan finska.

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Sn Aug 22, 2010 08:32 am    mne: Citera

Pia skrev:
Veda- anvnd p bara!

Tigris- Dr r en sak vi har frundrat oss ver med min byggnadsingenjr till man. Han har kikat p bottenplan till pakethus, mest fr han r intresserad, och i Sverige finns det inte bastu i dem medan det i Finland finns bastu i alla oberoende hur sm hus vi talar om Very Happy.
Och hr gr folk gladeligen i bastun med smycken p, i alla fall silverkedjor och sm rhngen .

Tistelflickan- mina askar r kpta frn Westpack, www.westpack.com, men man mste ha fretag fr att f bestlla drifrn.

Tack! Det blir nog inte anvnt ordagrant men jag har ngot att utg ifrn.

Nr det gller finskan kan jag inte mnga ord och inte ngot skriftligt. Men tnk p att en versttning inte behver/skall vara ordagrann utan skall stmma verens med hur man pratar/skriver p det sprket. Drfr blir det inte alltid samma mening p olika sprk.

Hller med Noora om att det r bttre att skriva positivt n att formulera vad man inte fr gra.
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Att slja sina verk Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet