Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Vad jag avundas er som hller p med silversmide!
G till sida Fregende  1, 2

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Fre Jun 12, 2009 16:20 pm    mne: Citera

Reticulation har jag fr mig tekniken heter.

Hoppas du ftt nje av boken. Det r alltid nt jag tnker p nr jag tipsar om en bok, "tnk om jag fr nn att kpa den o s gillar personen inte boken". Att jag liksom "lurat" ngon att gra av med pengar i ondan. Embarassed McGraths bok kpte jag sjlv p rekommendation f , gillar teknikbcker (som motsats till projektbcker).

Silver- o guldskrot kan ocks sljas tillbaks till handlare som Sargenta, men d ska det nog vara i lite kvantiteter. Att smlta till smkulor, ja, sna kan man ju t ex anvnda fr att dekorera prlor, hngen, filigransmycken mm (ja, jag har en bok om hur man tillverkar filigransmycken, sjlvklart). Exempel/instruktioner p sna prlor finns i boken Honey Bee nmnde o granulation berttar Jinks McGrath om i ovan nmnda bok.

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

LillySilver
Rocaille

Inlgg: 80

InlggSkrivet: Fre Jun 12, 2009 18:13 pm    mne: Citera

Ja, Reticulation var det. Var ju p jobbet och kunde inte kolla.

Jag bara lskar boken s det var ett jtte bra tips och jag hller med dig om att teknikbcker r dom allra bsta. ppnar boken nstan varje dag och nu skulle jag vilja ha en Rolling Mill (vet inte vad den heter p svenska) det r s hftigt nr han gr mnster i metall med tex tyg och lv med den. Men tyvrr r dom ju ganska s dyra.

Har du fler sdan tips s tar jag med gldje emot dom, allt som har med silversmide r av intresse bara det r en trevlig bok med mycket bilder och inte en trist svart-vit bok.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

Honey Bee
Saltvattensprla

Inlgg: 559
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Lr Jun 13, 2009 12:24 pm    mne: Citera

maneki-nekogirl skrev:

Silver- o guldskrot kan ocks sljas tillbaks till handlare som Sargenta, men d ska det nog vara i lite kvantiteter. Att smlta till smkulor, ja, sna kan man ju t ex anvnda fr att dekorera prlor, hngen...

Ja! Min favorit - herr Youtube-Moreno som jag startade trden med - smlter wirestumpar till sm kulor och gr sina egna daisys! Ser rtt pilligt ut - till och med fr Moreno sjlv - men resultatet blir ganska bra: http://www.youtube.com/watch?v=0KoKFSDIptc&feature=related

Jag gillar ocks dina boktips, Maneki!

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Sn Mar 28, 2010 18:45 pm    mne: Citera

Vcker denna gamla trd till liv igen d jag ntligen kommit ivg p silverkurs! Jag gick 2-dagarskursen Banka & sl som anordnades hos Sirlig i Stockholm och det var en kurs klippt och skuren fr mig som bara vill lra mig att lda, hamra samt lra mig det dr finliret med fluss, vitkokning, putsning m.m, och inte r intresserad av att lgga ner arbete under en hel termin. Jag har lnge haft ldutrustning med gasbrnnare hemma och provat lite men resultatet blev riktigt dligt s jag tappade lusten. S dr har utrustningen legat - fram till nu, fr nu vet jag hur jag ska anvnda den!

Enda nackdelen med en sdan hr kurs r att man upptcker att man faktiskt behver fler verktyg ...

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Sn Mar 28, 2010 19:24 pm    mne: Citera

Man behver alltid fler verktyg nr man gillar att arbeta med metall eller metalltrd... Embarassed Laughing (o tror du inte att tillverkarna r bra p att hitta p verktyg man inte visste man ville ha, som en square hole metal punch pliers.)

Roligt att hra att du ntligen fick testa p o kunde hitta en kurs som passade dig s bra. Very Happy

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Mn Mar 29, 2010 13:54 pm    mne: Citera

Honey Bee skrev:
Vcker denna gamla trd till liv igen d jag ntligen kommit ivg p silverkurs! Jag gick 2-dagarskursen Banka & sl som anordnades hos Sirlig i Stockholm och det var en kurs klippt och skuren fr mig som bara vill lra mig att lda, hamra samt lra mig det dr finliret med fluss, vitkokning, putsning m.m, och inte r intresserad av att lgga ner arbete under en hel termin. Jag har lnge haft ldutrustning med gasbrnnare hemma och provat lite men resultatet blev riktigt dligt s jag tappade lusten. S dr har utrustningen legat - fram till nu, fr nu vet jag hur jag ska anvnda den!

Enda nackdelen med en sdan hr kurs r att man upptcker att man faktiskt behver fler verktyg ...

Visst r det hrligt att g en kurs och upptcka att man lr sig jttemycket. Sjlv har jag gtt 6 x 2 tim 15 min och det r ju ingenting egentligen. Men jag har lrt mig mycket, hann dock inte gra s mycket.

Men det r klart visst vill man ha nya verktyg, har bl a kpt ett handtag till gasolflaskan med handtag fr drygt 1000-lappen redan. Sen vill man ha silverplt och tjockare trd och... Laughing

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Mn Mar 29, 2010 21:04 pm    mne: Citera

Bra med kurs s man vet precis vad som fattas i ens verktygspark! Tittade in p Konrad Wahlstrm idag och kom ut med lite smtt och gott fr "bara" drygt 600 kronor. Tv sorters hammare, en ringregel och en mssingsborste fattades hemma - dessa hade jag stor anvndning av p kursen. En pse citronsyra frn mataffren slank ocks med. Nu ska vi se om all utrustning funkar lika bra hemma som p kurs. Razz

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Ons Mar 31, 2010 06:10 am    mne: Citera

Oj, fick du med dig s mycket fr 600 kr?

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Ons Mar 31, 2010 06:43 am    mne: Citera

Ja, men den ena hammaren var en plasthammare som jag anvnder att forma silvertrden runt ringregeln - vi hade en sn p kursen. Och mssingsborsten kostade bara 60 kronor. S det var ringregeln och den fina kulhammaren som kostade.

Igr var jag ledig frn jobbet och tillbringade hela dagen med att lda och hamra en armbandskedja - som blev betydligt mer vlgjord n den jag lyckades gra p kursen. Ett litet hnge hade jag redan tillverkat p kursen, s nu ska jag ivg till jobbet och se om ngon lgger mrke till mitt nya armband! Cool Very Happy

Tigris
Tigerga

Inlgg: 3159
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)

InlggSkrivet: Ons Mar 31, 2010 11:57 am    mne: Citera

Honey Bee skrev:
Igr var jag ledig frn jobbet och tillbringade hela dagen med att lda och hamra en armbandskedja - som blev betydligt mer vlgjord n den jag lyckades gra p kursen. Ett litet hnge hade jag redan tillverkat p kursen, s nu ska jag ivg till jobbet och se om ngon lgger mrke till mitt nya armband! Cool Very Happy

Jag vill ocks se armbandet! Very Happy Wink

PUSS - en prltrff - nu planerar vi fr hsten 2010...
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Tor Apr 01, 2010 18:37 pm    mne: Citera

Ja, Tigris! P den punkten r jag inte ndbedd. Nu finns en bild i galleriet. Very Happy
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
G till sida Fregende  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet