Jordknsla
Hej hej, det var lnge sen jag la in bilder hr!
Hr ett "bystlngt" halsband, knutet p vaxad lintrd. Innehller mestadels prlor av tr och ben. En mnstrad keramikprla finns i hnget, och p var sida av prlgrupperna finns en svart stor seed bead. Ngra karneoler hoppade ocks in.
24 Apr 2011
 |
Lust fr Rassel
Pltsligt fick jag stor lust att skapa rassel igen. Jag har en vn som frser mig med torkade frtickor, s hon ska f en present. Laura gillar natur, srskilt reptiler, spindlar och andra kryp, s skorpionen och dlorna var givna. Fr vrigt r det ljusgrna fuskstenar, diverse trdetaljer (stor prickig trprla & tv olika coins), en sncka, en mnstrad keramikprla frn min gamla vintage-fyndlda. Glasprlorna r ngra mossgrna sm "spindelvvsmnstrade" och rtt mnga facetterade grna, plus ett par svartvitprickiga glasprlor.
En del av lnkningen har jag improviserat genom att snurra hattpinnar i stora cirklar s de gr in i kedjan i ngra varv. Inte srskilt jmnt, men helt i min stil. Jag fick se till att ndarna gr in i "snurren" s de inte fastnar i klder. Metallberlockerna r fsta med splitringar, de sm prlorna med hatt- eller glepinnar p vanligt stt (vad det nu heter...).
28 Sep 2010
 |
Maffig Afro
Hr en av vrens/sommarens maffiga, med afroinspiration. De lvformade prlorna lngst ned r s.k. wedding beads frn Mali. De har en helt egen historia, googla den som r intresserad! Dessutom r det mdosamt handgjorda "lost wax" bronsprlor frn Ghana, Chevron-prlor, troligen ven de frn Ghana (kpta i Senegal). Dessa Chevroner r nygjorda, inte srskilt fin kvalitet. Sen r det lite karneol hgst upp, plus diverse glas, tr och keramik bakom nacken... allt i en salig blandning. Ett enkelt stort toggel-ls bak.
14 Sep 2010
 |
Britt-Lis armband
ntligen ngonting frn mig, det var lnge sen. Jag har gjort massor av enkla halsband och rhngen till vr sommarbutik (Hantverk i Ratan), sna dr som inte har krvt srskilt mycket kreativitet, bara produktion. Kanske har det blivit nn slags trtthet av det.
Men nu ville jag skapa FRG. Hr med vrldens enklaste teknik, tr p memory wire. Olika slags seed beads kom ut i denna hstpotpurri.
14 Sep 2010
 |