Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

vaxa garn

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Inköpsställen
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

PennyTrees
Nabbi

Inlgg: 1

InlggSkrivet: Tis Jun 28, 2011 10:37 am    mne: vaxa garn Citera

Jag virar ofta garn kring ståltråd som bas till mina pärlsmycken. Det funkar fint med diverse färger på garn, utom vitt eftersom vitt lätt blir smutsigt/fläckigt när man bär smycket mot huden.

Att använda vaxad tråd skulle bli alldeles för dyrt så därför funderar jag på om det finns ett billigt och behändigt vax som funkar bra till vitt garn?

(Jag har kikat lite på thread heaven, men till de mängder jag behöver känns det lite väl dyrt)

Vidare undrar jag om man nödvändigt måste vaxa garnet först eller om det skulle gå att vaxa den färdiga konstruktionen
(där alltså garnet alltså redan virats runt en stålkonstruktionen), på så vis hade bara ytan behövt vaxas och det hade både blivit billigare och gått betydligt fortare.
(Jag misstänker också att det kan bli lite slirigt att jobba med vaxat garn, eftersom jag behöver kunna spänna garnet och vira det tajt)

Oerhört tacksam för svar!
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Tor Jul 14, 2011 19:25 pm    mne: Citera

JAg har köpt bivax i en pärlbutik men den är gulaktig och till vit tråd är väl ofärgat bivax lämpligt. Det finns i butiker som har material till egen kosmetik tex denna: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/bivax-i-plattor-100-g
Det kan även finnas i färghandeln.

Jag tycker inte att tråden blir slirig med bivaxet, snarare tvärtom så får jag bättre grepp och knutarna håller bättre. Så jag skulle nog föredra att vaxa innan och man väljer ju själv hur mycket vax man använder.
Jag har använt Panduros vaxade tråd nån gång och den är obehaglig att jobba med, alldeles för mycket vax på.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Ritva
Saltvattenspärla

Inlgg: 562
Frn: 4 mil fr Umeå

InlggSkrivet: Tor Jul 28, 2011 21:01 pm    mne: Citera

Jag har en klump bivax från en biodlare (gratis) och vaxar trådar med den. Räcker i flera år. Man bara drar tråden i sidan av klumpen så många gånger som man önskar, så känslan blir rätt. Håll mot med ena tummen...

Vaxet är gulaktigt, jag har bara vaxat mörkare trådar, men det kan gå med vit tråd okså, det blir ju så tunn hinna.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email

Veda
Pärluggla

Inlgg: 2072
Frn: Härnösand

InlggSkrivet: Fre Nov 11, 2011 15:15 pm    mne: Citera

Definitivt bättre att vaxa innan. Vet inte vad vitt vax kostar. Det vanliga naturella är billigt i alla fall. Jag köpte några klumpar hos färghandlaren och har smält om dem när de blivit för hårda. Räcker som sagt i flera år.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Inköpsställen Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet