Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Pärlor och pärlbroderi!
G till sida 1, 2  Nsta

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Trä på tråd och wire, Pärlsömnad och Pärlbroderi
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

LillySilver
Rocaille

Inlgg: 80

InlggSkrivet: Fre Apr 02, 2010 10:42 am    mne: Pärlor och pärlbroderi! Citera

Jag provar på att pärlbrodera och tycker det är roligt samtidigt som det är en avkopplande sysselsättning framför TV:n. Very Happy

En sak som jag funderar över vilket pärlfabrikat föredrar ni? Är det Miuyki, Matsuno, Toho, Jablonex eller några andra?

Hur gör ni för att det ska bli rakt och fint, några bra tips? Förresten är alla tips välkomna. Very Happy Very Happy

Har införskaffat mig Sherry Serafins bok, vilken inspiration den ger. Very Happy
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Fre Apr 02, 2010 19:00 pm    mne: Citera

Jag har broderat med både Toho, Miyuki, Jablonex, Matsuno och olika former som seed beads, triangles, firepolished mfl. För min del kan jag inte säga att det ena känns bättre än det andra utan det beror lite på vilken effekt eller struktur man vill ha på sitt arbete.

Om jag väljer mellan japanska eller tjeckiska 11/0 så går det ju lite fortare med de japanska eftersom de är något större.

Rakt och fint vet jag inte hur man gör för mina arbete är lite hur som helst Wink

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Karton
Peridot

Inlgg: 990
Frn: Hammarö/Karlstad

InlggSkrivet: Sn Apr 04, 2010 07:15 am    mne: Citera

Ja visst är det en toppenbok! Very Happy
Jag använder också vilken sorts pärlor som helst, helt beroende på vilken sruktur jag vill ha. Vill man däremot ha ett slätt och jämnt arbete bör man hålla sig till ett märke på pärlorna som varierar lite sinsemellan. Pesonligen föredrar jag Miyukipärlor som är väligt jämna och fina i alla färger. De finns dessutom i väldigt många färger och storlekar. Det här med vilken sort man föredrar får man pröva si fram till för smaken är som baken....

Du hittar mig på www.kartonjewelry.se
Min blogg http://karton-bloggar.blogspot.com/
Mönster och kit på svenska www.beadmonsters.se
Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjärehalvön

InlggSkrivet: Sn Apr 04, 2010 13:27 pm    mne: Citera

Val av pärlor beror på vilken design jag är ute efter. Raka rader o ett slätt intryck, ja, då passar cylinderpärlor, för struktur har jag större pärlor, för organisk stil passar det mesta för absolut jämnhet är inget krav eller nåt jag strävar efter. Du kan ju jämföra med alstren i Serafini & Kummlis bok: de har två helt olika stilar o till det passar olika pärlor. Till skillnad från många sydda tekniker så är inte broderi så beroende av stor jämnhet, men som sagt: för ett jämnt intryck är det bäst att hålla sig till en sort eftersom form o storlek kan variera lite mellan de olika märkena.

Rakt o fint, tja, det är sällan nåt jag efterträvar. Vissa sömsätt är enklare än andra att få raka så du kan ju testa vilka som passar dig. När jag gjorde mitt norrsken (sök på rävar i galleriet så hittar du) så sydde jag själva "norrskensgardinen" i satin stitch (latmansstygn på PP:s sida om pärlbroderi). Det blir ju rakt eftersom tråden går genom underlaget bara i början o slutet av stygnet, men passar inte i alla sammanhang, t ex smycken, eftersom det är känsligt för slitage/påfrestningar. Är det svåra att bara få det rakt så kan du ju rita linjer att följa. Broderar du halva korsstygn på aida eller annan räknad väv så är det bara att följa rutorna. Är det mer än fråga om att bli bubbligt så handlar det oftast om att man stuckit ned nålen för nära så att pärlan trycks upp från underlaget.

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

LillySilver
Rocaille

InlggSkrivet: Mn Apr 05, 2010 07:51 am    mne: Citera

Vilka bra tips! Det absolut svåraste är att sy rakt. Very Happy.

Syr ni helt fritt eller ritar ni er design innan ni börjar sy? Hur många pärlor backstitch föredrar ni? Jag har provat två, tre och fyra och har kommit fram till att två blir snyggast men tar längst tid men å andra sidan lägger jag ner mycket arbete på att sy så är det värt tiden. Very Happy
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

Karton
Peridot

InlggSkrivet: Mn Apr 05, 2010 14:26 pm    mne: Citera

Jag ritar mycket sällan innan jag syr. Kanske det är därför som alla mina smycken är asymetriska Laughing
Jag syr oftast med 2 pärlor åt gången då jag oftast svänger ganska mycket i mina mönster. Om man då har för många pärlor åt gången blir det lite kantigt.

Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

InlggSkrivet: Mn Apr 05, 2010 18:01 pm    mne: Citera

Ja, i svängar brukar jag inte ha mycket mer än 2 st heller för att få bättre "kontroll" på pärlorna. Raka linjer, tja, då kan det mer bero på hur mycket tid jag vill lägga ned o vad broderiet ska vara till. Eller så väljer jag ett annat sömsätt som satin stitch/plattsöm eller couching/läggsöm. Man får helt enkelt låta designen/ändamålet avgöra först o sen de egna preferenserna.

Om jag ritar beror på mönstret. Som, igen, mitt norrsken: det hade varit svårt att få ihop kompositionen om jag inte ritat huvudlinjerna först. I andra fall är det enklare att köra på frihand, antingen för att man har nåt att följa (kanten på en cab) eller för att skapa friform eller enkla mönster (t ex min brosch Svalka).

Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Tigris
Tigeröga

InlggSkrivet: Mn Apr 05, 2010 21:02 pm    mne: Citera

Ibland ritar jag en grunddesign med ytterkontur, placerar ut större stenar/pärlor/cabbar och drar några "grundlinjer" att följa. Sen är det inte säkert att jag följer mönstret utan ändrar allteftersom arbetet växer fram.

Hur många pärlor per stygn det blir beror på. Precis som nämns här ovan så blir det fler vid rakare stygn och färre vid svängar.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan

LillySilver
Rocaille

InlggSkrivet: Tis Apr 06, 2010 19:12 pm    mne: Citera

Är det bäst att sy på Lacy's Stiff Stuff? Jag har bara provsytt på Lacy och tycker det känns bra men finns det andra bra alternativ?

Använder Fireline att sy med och tycker det funkar bäst och jag brukar vaxa den lite även om det inte egentligen behövs men jag tycker att det trasslar minst då. Vad tycker ni funkar bäst?
Till verst p sidan

Tigris
Tigeröga

InlggSkrivet: Tis Apr 06, 2010 19:19 pm    mne: Citera

Till mitt första broderi hade jag C-lon och det gör jag aldrig om. För mig var det en katastrof men jag vet att andra gillar den. Jag har istället bytt till One-G och den passar mig mycket bättre. Fireline blir det om jag har pärlor med vassa kanter som facetter eller kristaller.

Jag har inte provat att brodera på något annat än Lacy men jag tror att Foxan, Misan och Karton har provat något annat som jag inte minns vad det var.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan

Karton
Peridot

InlggSkrivet: Tis Apr 06, 2010 19:32 pm    mne: Citera

Jag använder Fireline till allt! Blir galen när jag byter till annan tråd. Visst är den dyr men det spar mitt förstånd... Laughing
Måste jag välja en annan tråd tar jag One-G eller K.O.
Lacy´s är bra men jag skulle vilja påstå att MiSANs wonder (tyg som MiSANSWEDEN tagit fram själv) är ännu bättre. Finns dessutom i flera färger.
Annars tycker jag att många tyger funkar bara de inte är stretchiga för då kan broderiet gå sönder eller deformeras.
Väntar med spänning på att få se resultatet av ditt broderi.

Senast ndrad av Karton den Ons Apr 07, 2010 08:29 am, ndrad totalt 1 gng
Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

InlggSkrivet: Tis Apr 06, 2010 19:33 pm    mne: Citera

Misan o Karton använder väl numer Misans wonder om man får tro vad de skriver i sin butik (Beadmonsters.se).

Det var väl Foxan som tipsade om att stryka fast vlieseline på baksidan av hobbyfilt? Tror det kom upp i denna pärlbroderitråd: http://www.parlplatsen.se/phpBB2/viewtopic.php?t=5335

Själv har jag gjort lite olika. Lacy's nån gång, tjock styv hobbyfilt till mina tavlor (där det inte gör nåt att underlaget är typ 5 mm tjockt -- så lätt att sy i), renskinn till ett armband jag gjorde i februari som var delvis pärlbroderat med stora pärlor (kräver skinnål o pärlor med lite större hål). Har broderat på tunnare tyg också, men det var inte för smycken. Beror lite på vad som finns att tillgå hemma också, man tager vad man haver. Däremot har jag aldrig broderat på ultrasuede, som Heidi Kummli gör.

Trådmässigt, tja, jag använder ju min K.O. till det mesta...

Till verst p sidan

Foxan
Nabbi

Inlgg: 15
Frn: Uppsala

InlggSkrivet: Ons Apr 07, 2010 10:45 am    mne: Citera

Vilken tema! Wink

1. Jag använder alla möjliga (samt omöjliga pärlor) Wink Mina favoritpärlor är nog Toho... Älskar att använda Tjeckiska storlekarna 13/0 och mindre, då får man till pyttesmå detaljer som annars är omöjliga att få med 11/0. Jo större palett av storlekar, färger och finisher har man, desto roligare blir det!

2. För att sy rakt, ska man "mata pärlor med tråd" flera gånger: brodera en linje först, sen bara att dra tråden genom alla pärlor utan att fästa tråden mellan pärlor. Stygnen blir jämnare om man broderar med FireLine. Sen är ju det här tråkiga "övning ger färdighet"... Tyvärr, detta håller även för raka linjer i pärlbroderier. Din teknik blir bara bättre med tiden!

3. Misans Under eller Lacy's är såklart ett bra val! Wink På senaste tiden jag började satsa på "stiff felt" som jag köper från USA. Den kommer i större ark, finns i alla möjliga färger och är mycket trevligare att brodera på än på Lacy's. Annars kan man brodera på hobbyfilt från Panduro, med ett lager tjock vlieselin (påstrykbart mellanlägg) om det behövs (när man använder många tunga stenar, t ex). Det går alldeles utmärkt att brodera på UltraSuede eller skinn (0.8-1.0 mm). Jag brukar köpa skinnspill från Slöjddetaljer.

4. Tråd? Alla nylonsorter går bra! Om man broderar med svarisar (eller liknande kristaller), stenpärlor och firepolished då måste man använda FireLine, särskilt i armband.

Ska du på Facett? Blir enklare att få snacka In Real Life Wink Jag kan även ta med mig olika typer på underlag till pärlbroderier.

Lycka till!

Senast ndrad av Foxan den Ons Apr 07, 2010 21:08 pm, ndrad totalt 1 gng
Till verst p sidan

LillySilver
Rocaille

InlggSkrivet: Ons Apr 07, 2010 15:14 pm    mne: Citera

I år kan jag tyvärr inte åka på Facett, har alldeles för mycket att göra men jag hoppas att jag har möjlighet nästa år. Envis som jag är så ska försöka lära mig Smile. Är nästan klar med min första cabochon. Lägger in den i galleriet när jag är klar så ni kan ge mig en bedömning om vad som är bra och vad jag ska tänka på. Very Happy

Tänkte väl att mitt pärl- och cabochonförråd är för litet. Har beställt massor av fina stenar att träna med. Har mycket seeds och delicas men måste beställa ännu mer för att vara riktigt nöjd. Very Happy
Till verst p sidan

misansweden
Nabbi

Inlgg: 36
Frn: Hamrångefjärden utanför Gävle

InlggSkrivet: Ons Apr 07, 2010 20:48 pm    mne: Citera

Välkommen till broderiberoendet. Pärlbroderi är numera ett behov, helt omöjligt att vara utan. Går det för lång tid utan lite broderande får jag någon sorts abstinens Shocked

Om du ska börja brodera, köp först och främst boken som Sherry, och glöm för all del inte Heidi (min idol & guru) skrivit. Den var under lång tid min Bible. Läste den fram och baklänges. Blev överlycklig när jag fick veta att den var på g, efter att ha dreglat över Heidis skapelser under flera år.

Underlag: Efter att ha testat många olika varianter använder jag numera endast Misans Wonder. Lacys är väl också ok, men det är inte lika följsamt om du vill göra ett armband tex. Sen tycker jag att det är lite trist att det endast finns i vitt.

Pärlor: använder allt möjligt. Blir bara roligare ju mer du har att välja på. Själv är jag Miyuki-freak, så mestadels blir det en mix av 11/0 och 15/0. Ju mindre storlek på pärlor, desto mer detaljrikedom i broderiet. Men jag drar mig inte för att använda tjeckiska seeds eller vilka pärlor som helst egentligen. Lägg till flying saucers, swarrisar och glöm inte de underbara Charlottes som ger ett sånt fantastiskt glitter p g a sina skurna sidor.

Annat som är kul är förstås cabbar i sten, silver, pmc, glas. Snäckskal i alla former. Knappar, ja det är bara fantasin som sätter gränser.

Tråd: jag använder Nymo till stor del. Mest p g a att jag har en stor rulle som syns räcka hur länge som helst. Jag vaxar den lite extra och tar inte för långa trådar eftersom tråden lätt blir lite sliten om man kör för länge med den. Håller med Tigris om att C-lon inte är någon hit, den splittar sig för lätt. Om Swarrisar eller Bugles - Fireline! Sätt också alltid en seed bead i början och slutet av en Bugle. Annars är KO och SoNo också toppen. Finns också en rysk nylontråd på Crystal Drops som är stark, men den kräver rejäl vaxning för annars trasslar den så att man blir crazy. Finns dock i många färger.

Lim: E6000 är toppen. Men har också använt Panduros Panokitt Stone. Vill du inte pärlinfatta cabbarna så mycket så att de fäster m h a pärlorna, använd Epoxy 2-komponentslim. (Fast det gör jag nästan aldrig).

Backing: Ultrasuede är fantastiskt! Lätt att sy i. Tunt skinn eller mocka fungerar också bra.

Jaaa, sen är det bara att brodera på. Övning ger färdighet, och nya idéer kläcks hela tiden.

www.misansweden.com
Mönster & kit på svenska www.beadmonsters.se
Till verst p sidan
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Trä på tråd och wire, Pärlsömnad och Pärlbroderi Alla tider r GMT + 1 Timme
G till sida 1, 2  Nsta
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet