Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvändarlistaAnvändarlista    AnvändargrupperAnvändargrupper  FAQFAQ    SökSök    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Etsa koppar!

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Tillbehörstillverkning
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande

LillySilver
Rocaille

InläggSkrivet: Fre Maj 22, 2009 11:24 am    Ämne: Etsa koppar! Citera

Köpte en instruktion på B&B om att etsa koppar med järnklorid. Aha, det här vill jag testa tänkte jag och beställde Järnklorid på Apoteket.

Är det någon som har testat eller vet något som kan berätta mer? Känner att jag skulle behöva lite svenska instruktioner också.

Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet när det gäller mitt testande med metall. Men det ju så himla roligt.
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besök användarens hemsida

Malin
Rocaille

InläggSkrivet: Fre Maj 22, 2009 11:37 am    Ämne: Citera

Det låter ju jätteroligt! Jag vill också! Har inte testat alls, men hittade den här länken http://www.instructables.com/id/easily-etch-images-in-copper/. Verkar lite fippligt, men det blev ju himla snyggt. Man kanske måste ha nåt slags oömt hobbyrum, för det lät som att järnkloriden färgar av sig...
Hittade den här också: http://www.makersgallery.com/goss/etch.html

Har du kopparplåt som du ska etsa? Var har du köpt den isf?
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

maneki-nekogirl
Turmalin

Från: Bjärehalvön

InläggSkrivet: Fre Maj 22, 2009 12:48 pm    Ämne: Citera

Det där är en teknik som står på mig att-testalista, men längre än så har jag aldrig kommit... Embarassed I skolan fick vi ju göra kretskort o måla det som inte skulle etsas bort, men själva etsningen ansågs inte lämplig för ett gäng åttondeklassare att ge sig på så den biten tog läraren hand om.

Finns en bra bok av Jinks McGrath, The Jeweller's Directory of Decorative Finishes, som också tar upp lite olika sätt att etsa. Rekommenderar den gärna om du är intresserad av olika sätt att dekorera metall, från hamring och stansning/stämpling till emaljering och gravyr. Wink

Kanske överkurs, men Ganoksin har lite artiklar som du kanske kunde vara intresserad av: http://www.ganoksin.com/borisat/directory/library/subject/35

Detta var ett rätt snyggt inspirationsprojekt: http://www.hgtv.com/crafting/etched-copper-pendant/pictures/index.html

Det var det långa svaret för "nej, jag har inte testat själv". Laughing Behövs väl inte sägas, men det viktigaste med etsning är nog att vara noggrann, inte stessa o vara försiktig för det är frätande kemikalier (ventilation, skyddskläder).

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besök användarens hemsida

noora
Serafinit

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Fre Maj 22, 2009 16:42 pm    Ämne: Citera

Malin skrev:
Har du kopparplåt som du ska etsa? Var har du köpt den isf?

Kopparplåt finns i vissa bygg/järnaffärer och på Clas Ohlsson Smile

LillySilver
Rocaille

InläggSkrivet: Fre Maj 22, 2009 17:19 pm    Ämne: Citera

Tack för boktipset maneki-nekogirl. Var inne på Adlibris och beställde den på direkten. Även alla länkar ni tipsat om var jätte bra.

Kopparplåten har jag köpt på Clas Olsson, tyvärr har dom bara 0,5 mm tjock och jag har även köpt lite tjockare på www.slojddetaljer.se. dom har flera tjocklekar att välja på men dom är dock lite dyrare så man får köpa en plåt då och då. Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Tillbehörstillverkning Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet