Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvändarlistaAnvändarlista    AnvändargrupperAnvändargrupper  FAQFAQ    SökSök    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Jippie!!! ordning!!!
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Småprat
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande

Poffie Poff
Rocaille

Från: Kungälv

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 09:11 am    Ämne: Jippie!!! ordning!!! Citera

Var och köpte förvaringslådor igår på claes ohlson att ha till alla mina pärlor.
43:- för en låda med över 25 fack i som man kan förändra storleken på. Helt underbart att slippa ha hela köksbordet fullt av ziplock påsar och aldrig hitta det man behöver! Nu kan man bara ta fram en låda med rätt färg och hitta pärlorna direkt! UNDERBART!!!!!

Cessy
Karneol

Från: Karlshamn i Blekinge

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 09:43 am    Ämne: Citera

Lyckost dig som har ordning Smile
För min del har jag delvis ordning, bra ordning o total oordning på olika delar av mitt pärlmaterial. Laughing
Vissa pärlor är sorterade efter både såväl färg som storlek i lådor. Andra är istället sorterade efter sort o
jag kommer ALDRIG överrens med mig själv vilket som är bäst egentligen. Confused

Det nya pärlorna/smyckesmaterial som inkommit innan de hamnat i denna halvmesyr till sortering eller pärlor
som jag plockat ut för användning, befinner sig i en bestickslåda (eller 2, 3 olika beroende på vad jag skall göra o/eller
hur mycket jag har köpt hem) på ena köksbänken o där är det till synes "kaos" Shocked , men egentligen en viss ordning ändå Wink

Så total ordning kommer jag aaaaaldrig att få bland mina skönheter o jag har för länge sedan gett upp att få en helt enhetlig
struktur på sorterandet. Vissa kommer jag att fortsätta att sortera efter färg o storlek o andra efter sort. Lite förvirrat för en
utomstående, men jag brukar i alla fall hitta det jag söker.................................................................................till slut Laughing

Bijou
Agat

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 09:51 am    Ämne: Citera

Först hade jag oordning - och hittade aldrig det jag var ute efter. Dessutom fick inte mina pärlor plats i de fiskelådor jag använde. De svämmade över och hälften låg i påsar... Så jag köpte nya fiskelådor. Och sorterade. Och plötsligt hade jag jättemycket utrymme i mina fiskelådor att fylla på med nya pärlor.

Det är väl en bra anledning till att ha ordning? Att man får plats med fler pärlor!?
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besök användarens hemsida

PÄRLFÖRRÅDET
Rodonit

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 11:34 am    Ämne: Citera

Ordning,vad är det............? Så fort jag tror att det löst sig. Så "råkar " jag köpa mer. Embarassed Snart räcker inte förrådet till heller. Är man pärlberoende så är man. Rolling Eyes

Poffie Poff
Rocaille

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 11:44 am    Ämne: Citera

problemet igår var:

1. Jag hade köpt för få lådor så nu måste jag iväg och köpa några till.

2. jag har hundratals ziplock påsar över som bara ligger och skräpar men som jag inte har hjärta till att slänga....

I-landproblem jag vet......

Emo
NABBI

Från: Skåne

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 12:56 pm    Ämne: Citera

Ordning - hur får man det? Jag brukar sitta vid köksbordet med mina pärlor och har pärlor överallt runt mig. Pärlor kan ju vara till prydnad även i burk, så jag har ställt några burkar med pärlor på kyl och frys. Det tycker jag är praktiskt, när jag har många av samma färg. De andra står också fullt synliga i en bokhylla. De finns i glasburkar och plastburkar som innehållit sallader. När jag vill ha ordning och inte vill plocka fram en massa burkar använder jag PhotoPearls-tråget med de 30 färger där är. Kan någon ha nytta av tipsen? Tror jag inte, ni har nog försökt det mesta redan. Smile Jag har i alla fall oftast röra på köksbordet ändå, så jag har aldrig lyckats få ordning mer än korta perioder.
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besök användarens hemsida

Onky
Lapis Lazuli

Från: Skaraborg

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 14:32 pm    Ämne: Citera

Jag har det nog ungefär som Cessy... Blandad ordning. Jag vill t.ex. ha alla facetterade pärlor för sig, hellre än i färgsortering. Men en del andra vill jag ha färgsorterade... Men jag har massor av pärlor som inte får plats, så jag måste ge upp systemet med olika typer av lådor i en korg...

Nu funderar jag på om det ska bli något förvaringssystem med flera mindre lådor från Clas Ohlson eller om jag ska köpa en pärlväska från Bead Smith eller Craft Mates... Eller en av varje, kanske? Mina smålådor som jag har idag ska jag ha till smyckesdelar och annat...

Är det någon som har någon sådan pärlväska och som kan säga om de är bra? Det är inte så ofta jag är ute och flänger och far med mina pärlor, utan det är mest för att kunna packa ihop och stoppa undan pärlorna som jag vill ha bättre förvaring... Ibland blir min annars så tålmodiga sambo liiiitet irriterad på att jag breder ut mina pärlarbeten på samtilga två bord i vårt vardagsrum... Så jag har lovat att investera i bättre förvaring Smile
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Veda
Pärluggla

Från: Härnösand

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 14:38 pm    Ämne: Citera

JAg har börjat spara de frostade plastburkar som jag köper vitaminer i. De har skruvlock och är halvt genomskinliga. Lämpliga för lite större pärlor. Märket är friggs. Etiketten går lätt att riva bort utan klisterrester.
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besök användarens hemsida

Cessy
Karneol

Från: Karlshamn i Blekinge

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 14:39 pm    Ämne: Citera

Bijou skrev:
Först hade jag oordning - och hittade aldrig det jag var ute efter. Dessutom fick inte mina pärlor plats i de fiskelådor jag använde. De svämmade över och hälften låg i påsar... Så jag köpte nya fiskelådor. Och sorterade. Och plötsligt hade jag jättemycket utrymme i mina fiskelådor att fylla på med nya pärlor.

Det är väl en bra anledning till att ha ordning? Att man får plats med fler pärlor!?

Been there Done that. Wink
Snart har man överfyllt på nytt o så är det dax för nya lådor o omsortering. Sedan har man plötsligt gott om plats igen, tills det svämmar över på nytt. Det är en evig kretsgång.

När jag var ny o ambitiös, så skulle varje pärlsort ha ett eget lite fack o inte skulle de ligga i någon zip-påse.
Efter ett tag när jag plötsligt var tvungen att sortera om på nytt o höll på att bli galen av att försöka fiska
upp alla pärlorna ur de små facken, så var jag glad att jag sparat alla gamla zip-påsar. Numera har jag ingen
ambition till att de skall ligga i var sitt fack. Däremot häller jag över dem i mera lämplig storlek på zip-påse,
tar bort pärlorna från strängar o ner i zip-påsar. Då är det lättare att få tag i rätt sort som man vill ha då man
skall göra något smycke eller något annat eller inte minst då det är dax för ny omsortering. För kretsgloppets
lag är att man skaffar mer pärlor o det goda förrådsutrymmet blir överfullt o man blir tvingad till omsortering
vare sig man vill det eller inte. Att då ha pärlorna lösa istället för påsar, är bara ett enkelt sätt att driva en
till gränsen av nervsammanbrott. För omsorteringar blir nödvändiga hela tiden o den goda ordning man lyckats
upprätta för stunden är snart som bortblåst. Shocked Embarassed Laughing

maneki-nekogirl
Turmalin

Från: Bjärehalvön

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 15:18 pm    Ämne: Citera

Poffie Poff skrev:
jag har hundratals ziplock påsar över som bara ligger och skräpar men som jag inte har hjärta till att slänga....

I-landproblem jag vet......

Likadant för mig. Det känns som slöseri att slänga alla dessa förpackningar så jag har samlat dem i en kasse. En överfull kasse eftersom jag också sparar bubbelbreven. Jag kommer från en familj som sparar det mesta eftersom "det kan vara bra att ha nån gång". Till dess får jag leva med mina förråd av glassburkar och zip-påsar.... Laughing

Cessy skrev:
Så total ordning kommer jag aaaaaldrig att få bland mina skönheter o jag har för länge sedan gett upp att få en helt enhetlig
struktur på sorterandet. Vissa kommer jag att fortsätta att sortera efter färg o storlek o andra efter sort. Lite förvirrat för en
utomstående, men jag brukar i alla fall hitta det jag söker.................................................................................till slut Laughing

Liknande här: de mer udda pärlorna sorterar jag efter form (typ kattpärlor, blommor, cloisonne, MOP, sötisar, halvädelsten. Resten, de en- eller tvåfärgade släta och facetterade, sorteras efter färg. Det funkar bäst för mig. Då hittar jag snabbt vad jag vill ha. Den första lådan tar jag dessutom ofta fram bara för att titta på, få inspiration från fokalpärlor etc.
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besök användarens hemsida

Poffie Poff
Rocaille

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 17:30 pm    Ämne: Citera

maneki-nekogirl skrev:

Likadant för mig. Det känns som slöseri att slänga alla dessa förpackningar så jag har samlat dem i en kasse. En överfull kasse eftersom jag också sparar bubbelbreven. Jag kommer från en familj som sparar det mesta eftersom "det kan vara bra att ha nån gång". Till dess får jag leva med mina förråd av glassburkar och zip-påsar.... Laughing

Hur många bubbelbrev har du? behöver nämligen själv då jag skickar mycket smycken...

malin0120
Regnbågsfluorit

Från: Segeltorp, söder om Stockholm

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 17:36 pm    Ämne: Citera

HEh helgen som jag spenderade jag större delen av minpärltid med att flytta alla mina seeds ifrån de prydliga små runda burkar med 6 fack jag en gång så nogsamt häll ned dom i , och tebax ned i rör/påsar som de levererats i Rolling Eyes . 6 facks burkaarna var för skrymmande...Nu sår alla seedsen i sina rör/påsar i små plastbackar, en för varje storlek...Man får plats med hur mycket som helst. DEssutom fick de drivor med lite större glaspärlor som låg i drivor på mitt arbetsbord efter min senaste shopingrunda/or plats i 6 facks burkarna, det blev dessutom plats över!! Så nu kan jag shopppa mer!! Men onm jag köper bara en fär 11/0 til måste jag ha en ny back..Den jag har är sprängfull...

Malin

Suzy Q
Chevron

Från: Alunda, Uppsala

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 18:34 pm    Ämne: Citera

Zip-lockpåsar är bra! Förvara färdiga smycken där i väntan på använding eller försäljning. Ser inte så kul ut men de svartnar och gulnar inte.

Stinta
Chevron

Från: Norrtälje

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 20:37 pm    Ämne: Citera

Ordning???
Kan nån förklara ordet "ordning" i samma mening som pärlor???? Very Happy

Mina seedbeads är nogsamt sorterade i storlek och färgnummer, men dom andra.......... Shocked
Huvva!!

Jag har en väska från BeadSmith, med sex lådor i, började seriöst att sortera facetterade och bicones (en sort i varje låda), men upptäckte snabbt att jag hade flera pärlor än lådorna räckte till, så där sprack det....

Just nu så har jag glaspärlorna (inte seeds) i IKEAglasburkar efter färg, förutom stängar för dom ligger i en plastpåse i en annan låda, och..... Very Happy
Har iaf koll på sterlingsilver detaljer, DOM har en egen låda Very Happy

Mycket letande blir det.... Wink

Spacegirl
Månsten

Från: Jämtland

InläggSkrivet: Tor Mar 29, 2007 22:45 pm    Ämne: Citera

Just nu ser mitt soffbord lite lätt kaosartat ut. Inte så likt mig som är nästintill pedant. Jag skapar och då får det vara lite kaotiskt! Har inte lust att plocka undan allt.
Mina glas + snäckskalspärlor är sorterade efter färg men nu är burkarna fulla igen så jag måste på CO och shoppa...sötvattenspärlor & halvädelsten har egna lådor, alla facken är fyllda även där.... Rolling Eyes Skumt det där!
Nåväl dom som gör plastlådor ska ju ha lön dom med och det ser vi ju till att dom får Smile
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Småprat Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet