Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Borra hål för att göra pärlor?

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärltillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Onky
Lapis Lazuli

Inlgg: 1616
Frn: Skaraborg

InlggSkrivet: Sn Feb 27, 2011 17:31 pm    mne: Borra hål för att göra pärlor? Citera

Behöver tips och råd på hur man bär sig åt för att få till hål i saker och ting, och göra pärlor av dem. Det som ligger i gömmorna och som behöver förser med hål är just nu några pauasnäckskal, ytterligare några snäckor, ett antal lavastenar och några kärnor.

Kan ju mycket väl hända att jag vill göra hål i några andra saker, någon gång, så jag vill helt enkelt veta vilka verktyg jag kan behöva skaffa, och hur jag ska bära mig åt, för att borra hål på ett snyggt och smidigt sätt.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Fre Mar 18, 2011 16:25 pm    mne: Citera

Lite sent svar kanske men jag har borrat i olika snäckskal med blandat resultat.

Jag har använt en Proxxon multimaskin (från Slöjd-detaljer), ungefär samma sak som en Dremel.

Vad man behöver tänka på är att det blir varmt när man borrar så om man kan fästa arbetsstycket i något tex en tving så det blir lättare att hålla utan att bränna sig. För värmen känns och risken är att man släpper taget och slinter med borrmaskinen (been there, done that!). Just snäckskal kan vara lite bökigt eftersom de är så sköra och svåra att sätta fast i något, men det funkar.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjärehalvön

InlggSkrivet: Sn Mar 20, 2011 17:52 pm    mne: Citera

Den där värmen kan dessutom skada både borret o det som man borrar i så oftast rekommenderas att man har det som ska borras nedsänkt i vatten för att kyla. T ex en glassburk. Dock får borrmaskinens motor eller elektriska komponenter inte utsättas för fukten (en böjlig axel är användbar, dels för den är lättare att manövrera än att hålla direkt i multimaskinen, dels skyddas motorn från vattnet).

Vattnet binder också damm/partiklar som annars skulle lösgöras i luften o därifrån kan leta sig ned i lungorna där de kan göra stor skada. (Det finns en anledning till att många kinesiska arbetare, som slipar de sten- och snäckskalspärlor vi använder, får silikos.) Ansiktsmask brukar anbefallas i projekt.

Tycker man det är svårt att borra rakt kan en dremel/proxxon fixeras i ett speciellt stativ så det blir en pelarborr. Det kan man f ö med vanliga borrmaskiner också så det är ett alternativ om de kan ta tillräckligt små borr.

När det gäller val av borr så beror det på hur hårt material man borrar i. För stenar är det diamantborr som gäller: de är rätt bra till det mesta.

För att hålla fast materialen så kan man använda fingrarna, men framför allt kan det vara bra med ett underlag som gör att det du ska borra inte glider. Har sett hushållssvamp/wettexduk nämnas liksom hockeypuck (den senare för att den lyfter upp föremålet från botten av vattenskålen också. För pärlor finns speciella "klämtänger" eller "pärlhållare" man kan köpa. Annars finns det som sagt rätt nätta tvingar speciellt gjorda för just att hålla sådant som ska borras.

Dremel har de här instruktionerna för just att borra i snäckskal: http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/project/2696/g%C3%B6ra-ett-armband-med-sn%C3%A4ckskal

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärltillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet