Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

"Politiskt korrekt"

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärlplatsen ris, ros och kommentarer
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

KEO
Rocaille

Inlgg: 113

InlggSkrivet: Lr Dec 11, 2010 23:20 pm    mne: "Politiskt korrekt" Citera

Hej!

Jag har funderat på det här med vad man använder i sina alster. Mycket av det man kan köpa på nätet och på semestern är saker (djur/växter) som är hotade i sin miljö. Eftersökta av turister, kineser & andra asiater som naturläkemedel osv. Jag har absolut inte koll på så mycket som jag skulle vilja. Skulle det inte vara en idé, och egentligen i dessa tider, "obligatoriskt" för en sån här sajt att informera om vad som är OK att köpa, och vad som inte är det?

MVH KEO (zooekolog)
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Sn Dec 12, 2010 12:12 pm    mne: Citera

Jag är tyvärr inte så insatt i detta ämne och tycker också att det är intressant att veta vad som är okej eller inte. Det finns ju så många aspekter att ta hänsyn till; utrotningshotade växter/djur, miljöfarliga framställngsprocesser, dåliga arbetsvillkor, långa transporter osv.

Manekis Pärlblogg har en kategori som heter Hållbar utveckling och där finn lite matnyttigt.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan

tistelflikkan
Ametrin

Inlgg: 902
Frn: Göteborg

InlggSkrivet: Sn Dec 12, 2010 14:06 pm    mne: Citera

Jag tycker det är ett bra initiativ, men håller inte med om att det skulle vara "obligatoriskt" för ett forum som detta att informera om. Om någon är intresserad av det och letar mer information är det jättebra att dela med sig av infon, men jag tycker inte man kan lägga de kraven på dem som driver forumet eftersom det är helt frivilligt och ideellt utan att det är upp till var och en av oss att söka upp sådan information för att veta vad det är vi håller på med. Kanske missförstod jag dig där jag tänkte att du menade att forumet i sig (moderaterna etc) skulle tillhandahålla infon?

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjärehalvön

InlggSkrivet: Sn Dec 12, 2010 19:55 pm    mne: Citera

Jag tycker det är bra att diskutera hållbarhetsaspekten i de produkter vi köper, men tror nog det är för svårt att lägga det på forumet att stå för informationen eftersom det skulle vara lika med Bea som då ska ta sin fritid att söka igenom enorma mängder information och ta ställning till etiska principer för vad som ska och inte ska tas med.

Svårigheten ligger i att det kräver en hel del tid att researcha varje material, speciellt de som inte är helt olagliga utan bara hotade. Speciellt om det görs av en person som inte från början har stora kunskaper i ämnet. Eftersom jag själv gjort sådana efterforskningar så vet jag att det kan kräva en hel del om man inte har bra vetenskapliga databaser att söka i (dvs nåt mer än nätet, t ex universistetsbibliotek o de databaser man har tillgång till som student eller akademiker). Ett problem är också att de namn som används på material i butik inte är de vetenskapliga, vilket gör det svårt att hitta rätt info t ex på CITES hemsida om man vill kolla status på ev. hotnivå. Lägg till det att miljöproblem är komplexa och det gör det ännu svårare att utvärdera ett materials. Är t ex odlade sötvattenspärlor hållbara? Ja, säger vissa o pekar på att pärlor kräver rent vatten, vilket bl a uppmuntrar god vattenrening, och de filtrerar bort partiklar från vattnet. Nej, säger andra o pekar på frånvaron av vattenrening vid färgning av pärlor samt de negativa konsekvenserna vid anläggning av pärlodlingar.

Det hade varit underbart om man bara hade kunnat dra fram livscykelanalyser för varje pärla o direkt kolla vilka negativa effekter ett material har i de olika stege, men det finns inga. Vilket för oss inte på nästa problem:

Sedan är det förstås en fråga om vad som ska tas upp. Bara det som är olagligt eller även det som är oetiskt? För mycket som borde vara olagligt är inte det. O det finns en skiftande syn på vad som är etiskt eller ej. Se t ex diskussionerna kring att förbjuda skörd av smyckeskorall där båda sidor hävdar att deras position är den hållbara. Och en vegan anser att en hel del material är oetiska, som t ex jag som köttätare inte har något emot.

Och om man utvidgar frågeställningen så borde även socioekonomiska faktorer tas upp eftersom de är en viktig del av hållbarhetsbegreppet: många, många pärlor tillverkas i dåliga, hälsovådliga arbetsmiljöer till löner som knappt går att leva på. I USA var frågan om sten-/dammlunga hos kineser, som slipar våra stenpärlor, uppe till diskussion för några år sedan då det kom rapporter om att många arbetare dör eller blir sjuka för livet pga att det inte finns adekvata inandningsskydd. Liksom på natursidan (WWF, Naturskyddsföreningen) finns det organisationer (Fair Trade Center m fl) som kan ge generell info om t ex enskilda länder, men jag tror inte där finns några specifika studier av pärlindustrin.

Jag vet att jag låter jättenegativ nu, men jag vill bara peka ut komplexiteten i det hela. Och söker man genvägar, vill skippa vissa problematiseringar, händer det lätt att vissa negativa miljöeffekter nonchaleras -- som med klimatdebatten utanför den vetenskapliga världen -- och det lätt blir mer antaganden och gissningar än vetenskapligt stödd fakta som avgör om materialet stämplas som oetiskt. Det är lätt att fokusera på vissa effekter och förbise andra som kanske är mycket allvarligare. Det händer hela tiden. Jag tycker det är jätteviktigt att miljöfrågorna utreds, jag ser bara små möjligheter för forumet att ta på sig någon sorts informationsansvar. Däremot vill jag helt och fullt uppmuntra ett större engagemang i en diskussion kring de material vi använder!

(Det kan även nämnas att kategorin hållbar utveckling på min blogg tar fasta på hela hållbarhetsbegreppet så där finns allt från rättvis handel till välgörenhet utöver rena natur- och miljöfrågor. I begreppet ingår att ekologisk hållbarhet inte kan separeras från social, ekonomisk och kulturell hållbarhet. Det är också ganska få specifika material som diskuteras, just pga av ovanstående problem.)

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

noora
Serafinit

Inlgg: 1792
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Mn Dec 13, 2010 11:12 am    mne: Citera

Vissa saker är lätta att peka ut som olagliga eller oetiska, men ibland kan det vara svårt att få reda på hur ett material framställs och därmed också hur etiskt eller miljövänligt det är.

För en tid sedan rasade en debatt på ett utländskt lampworkforum angående en indisk glastillverkare. Någon hade sett ett reportage om hur vissa glasfabriker i Indien har usla arbetsförhållanden, använder barnarbete och är miljöfarliga (vissa av de ämnen som kan användas för att ge glaset olika färger är miljöfarliga och hälsovådliga om de hanteras på fel sätt). Någon drog slutsatsen att just detta märke av indiskt glas tillverkades under dessa förhållanden och det resulterade i en häxjakt på importören och uppmaningar till bojkott.

Så småningom visade det sig att ingen egentligen kunde säga om just detta glas tillverkades under usla förhållanden, då reportaget hade handlat om en annan fabrik. Bara för att en fabrik i Indien är usel behöver ju inte de andra vara det. Importören hävdade själva att deras fabrik är okej, men det är ju klart att importören vill hävda det. I slutänden är ingen riktig säker på hur det står till med detta glas och många undviker det "för säkerhets skull". Samtidigt är det ju synd om man bojkottar en produkt för att någon liknande produkt tillverkas på fel sätt. Då finns det ju ingen anledning för någon att bättra sig.

Att det är svårt att få reda på sanningen betyder inte att man ska ge upp och sluta ställa krav, men man ska vara försiktig så att man inte bojkottar fel varor.

Ritva
Saltvattenspärla

Inlgg: 562
Frn: 4 mil fr Umeå

InlggSkrivet: Mn Dec 13, 2010 12:41 pm    mne: Citera

Mycket tänkvärt, maneki och noora!! KEO tänkte nog främst på djur- och växtdelar från hotade arter, men det finns ju så mycket mer!

Saken är extremt komplicerad. Det vore önskvärt med en egen tråd där man diskuterar miljömässigt, socialt och etiskt hållbara pärlor.

Parlplatsen.se kan inte ha ansvaret att informera.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email

AnKa
Chevron

Inlgg: 169

InlggSkrivet: Mn Dec 13, 2010 22:19 pm    mne: Citera

Bra att du tar upp detta mycket komplexa ämne som det ju är mycket viktigt att diskutera men svårt att säga vad som är rätt och vad som är fel.

Det finns mycket att tänka på och mycket att väga in. Men något vi bör göra är ju att utnyttja vår konsumentmakt och ställa frågor till dem vi handlar av, grossister och producenter kring miljöfaktorer och under vilka förhållanden materialet är tillverkat.

Återanvändning gillar jag också, det är miljösmart Very Happy

http://ankapysslar.blogspot.com/
Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

InlggSkrivet: Tis Dec 14, 2010 15:31 pm    mne: Citera

AnKa skrev:
Men något vi bör göra är ju att utnyttja vår konsumentmakt och ställa frågor till dem vi handlar av, grossister och producenter kring miljöfaktorer och under vilka förhållanden materialet är tillverkat.

Ja, det är absolut viktigast. Gärna gå samman för en kampanj där många personer individuellt frågar för då blir det mer press på butikerna att hitta svar: en eller två personer kan man ignorerar eller ge väldigt lösa svar till, men när det blir många som ifrågasätter så blir de lite oroligare. Ju mer konsekvent man är, att inte köpa produkter man misstänker kan vara dåliga ur miljö- eller hållbarhetssynpunkt, desto viktigare är det för säljaren att kunna visa att att produkterna är schyssta för att kunna sälja o därmed tjäna pengar.

Samt att visa att man är beredd att betala lite mer för etiska produkter så det finns både piska o morot, som gör det värt för butikerna att lägga ned tid på att undersöka förhållandena.

Man ska dock alltid granska de ev. svar man får kritiskt, likväl som en säljare inte bör förhålla sig okritiskt till en producents ord i alla lägen: fråga dem som utreder sociala missförhållanden eller FSC (trädcertifiering) o de kan berättar hur fint det kan se ut när de kommer dit, bara för att se helt annorlunda ut när de vänder ryggen till. Trots allt vill ju en producent och butik sälja och ibland kan girighet eller överlevnadsinstinkt få dem att putsa lite på sanningen.

Sen vill jag också trycka på vikten av att se helheten när man gör medvetna val. Alltså, inte bara fokusera på t ex pärlor om man sen inte bryr sig om hållbarhetesaspekten i resten av sitt liv. Man kan göra mycket i hemmet, men miljövinsterna äts upp direkt om man sen flyger på weekendresor till London o åker till Thailand varje sommar. Man kan köpa taguanötter nån gång o känner sig som en god människa, men faller man för att köpa billigt kött från Argentina eller Brasilien eller köper något som tillagats med palmolja (ekologisk palmolja undantaget) så bidrar man ändå till att regnskogen skövlas.

Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

AnKa
Chevron

InlggSkrivet: Ons Dec 15, 2010 15:45 pm    mne: Citera

Citat:
Sen vill jag också trycka på vikten av att se helheten när man gör medvetna val. Alltså, inte bara fokusera på t ex pärlor om man sen inte bryr sig om hållbarhetesaspekten i resten av sitt liv. Man kan göra mycket i hemmet, men miljövinsterna äts upp direkt om man sen flyger på weekendresor till London o åker till Thailand varje sommar. Man kan köpa taguanötter nån gång o känner sig som en god människa, men faller man för att köpa billigt kött från Argentina eller Brasilien eller köper något som tillagats med palmolja (ekologisk palmolja undantaget) så bidrar man ändå till att regnskogen skövlas.

Absolut, det är ett jätteviktigt påpekande. De flesta av oss köper nog trots allt mer kött än taguanätter (vad är problemet med dem?). Inte minst inom hemprodukter kan man ju tydligt effekten av konsumentmakt. De ekolgiska alternativen fick man leta efter i butiken för något år sedan men nu är de självklara och lätta att hitta.

Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

InlggSkrivet: Tor Dec 16, 2010 19:43 pm    mne: Citera

AnKa skrev:
/.../ taguanätter (vad är problemet med dem?). /.../

Inget problem (förutom transporterna från Sydamerika hit, ofta via USA), vilket min text skulle tolkas som. Tvärtom är det så att taguanötter (även kända som vegetable ivory, plam seed, corozo, brasiliansk stennöt etc), som skördas i regnskogen, ökar värdet på träden när de är levande. Dvs om mycket tagua säljs så är träden värdefullare medan de står och frodas i skogen än som timmer, vilket i sin tur betyder att man är mindre villig att avverka träden. Så många nötpärlor från Amazonas kan hjälpa till att bevara de ack så viktiga träden -- samtidigt som det kan ge en inkomst till lokalbefolkningen.

Så att köpa några nötpärlor är bra MEN om man sen köper produkter med palmolja eller sydamerikanskt kött så bidrar man till motsatsen, att göra det lönsamt att skövla skogen. Det miljödåliga köpet uppväger då med råge den lilla positiva åtgärd man stödde genom pärlköpet.

Till verst p sidan

AnKa
Chevron

InlggSkrivet: Fre Dec 17, 2010 11:52 am    mne: Citera

maneki-nekogirl skrev:
AnKa skrev:
/.../ taguanätter (vad är problemet med dem?). /.../

Inget problem (förutom transporterna från Sydamerika hit, ofta via USA), vilket min text skulle tolkas som. Tvärtom är det så att taguanötter (även kända som vegetable ivory, plam seed, corozo, brasiliansk stennöt etc), som skördas i regnskogen, ökar värdet på träden när de är levande. Dvs om mycket tagua säljs så är träden värdefullare medan de står och frodas i skogen än som timmer, vilket i sin tur betyder att man är mindre villig att avverka träden. Så många nötpärlor från Amazonas kan hjälpa till att bevara de ack så viktiga träden -- samtidigt som det kan ge en inkomst till lokalbefolkningen.

Så att köpa några nötpärlor är bra MEN om man sen köper produkter med palmolja eller sydamerikanskt kött så bidrar man till motsatsen, att göra det lönsamt att skövla skogen. Det miljödåliga köpet uppväger då med råge den lilla positiva åtgärd man stödde genom pärlköpet.

Ok, då missförstod jag. Jag tolkade det som om du menade att det kan vara ok att köpa lite av något "orätt" om man annars tänker igenom sitt vardagliga leverne och försöker leva miljövänligt i övrigt. För det tycker jag att det kan vara, som tex så tycker jag kan unna mig att flyga på semsterresan med tanke på hur ofta vi åker så långt, typ tre gånger på nio år.

Till verst p sidan

administrator
Pärlplatsadministratör

Inlgg: 1562
Frn: Boden

InlggSkrivet: Mn Dec 27, 2010 22:29 pm    mne: Citera

Tigris skrev:
Jag är tyvärr inte så insatt i detta ämne och tycker också att det är intressant att veta vad som är okej eller inte. Det finns ju så många aspekter att ta hänsyn till; utrotningshotade växter/djur, miljöfarliga framställngsprocesser, dåliga arbetsvillkor, långa transporter osv.

Manekis Pärlblogg har en kategori som heter Hållbar utveckling och där finn lite matnyttigt.

Och på vilket sätt skulle jag inhämta den informationen och hålla den uppdaterad? Jag ser inga problem med att ämnena diskuteras men ser inte på vilket sätt jag skulle ha något skyldighet att upplysa om vare sig lagar eller moraliska/etiska riktlinjer. Det senare är dessutom en gråzon där väldigt många faktorer spelar in. Men vill någon ta på sig att upprätta en sådan text och hålla den uppdaterad så kan jag utan problem upplåta utrymme.

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Mn Jan 03, 2011 10:06 am    mne: Citera

administrator skrev:
Tigris skrev:

Och på vilket sätt skulle jag inhämta den informationen och hålla den uppdaterad? Jag ser inga problem med att ämnena diskuteras men ser inte på vilket sätt jag skulle ha något skyldighet att upplysa om vare sig lagar eller moraliska/etiska riktlinjer. Det senare är dessutom en gråzon där väldigt många faktorer spelar in. Men vill någon ta på sig att upprätta en sådan text och hålla den uppdaterad så kan jag utan problem upplåta utrymme.

Mitt svar var enbart ett uttryck för att jag tycker ämnet är intressant men jag säger inget om huruvida Pärlplatsen skulle ha någon roll i att tillhandahålla dylik information.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärlplatsen ris, ros och kommentarer Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet