Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Jag finns här men pärlar inte

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärlplatsen ris, ros och kommentarer
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

administrator
Pärlplatsadministratör

Inlgg: 1562
Frn: Boden

InlggSkrivet: Ons Apr 28, 2010 19:19 pm    mne: Jag finns här men pärlar inte Citera

Någon frågade mig för ett tag sedan varför jag så sällan skriver i forumet nu för tiden. Jag pärlar inte längre, det är nog 2 år sedan pärlorna var framme. Jag tappade lusten, orken när jag blev sjuk och sen lät jag andra intressen ta över. Jag har som några vet flera gånger varit på väg att lägga ner Pärlplatsen helt jag har konstant dåligt samvete för att huvudsidorna inte uppdateras alls. Men när mitt webbhotell bara bänglade och vägrade fixa till så att CMS-systemet skulle komma igång så tappade jag orken tyvärr. Sen så sprang så många om mig rent kunskapsmässigt, jag skapade siten som ett skolprojekt på en sommarkurs det var aldrig meningen att jag skulle vara någon expert. Däremot var det många extremt duktiga som blev medlemmar och som tog över svarandet och som är så otroligt duktigare än vad jag är. Sen sär är pärlarna mycket mer vana att söka information själva idag och kräver inte att få allt på svenska. Sen så tog Pärlguiden många av medlemmarna/nya medlemmar vilket gjorde att lusten föll ytterligare tyvärr, först ville jag kämpa men sjukdom som gör mig extremt trött (svår anemi) slog givetvis till igen.

Så här står jag nu, inget eget pärlande, en kostnad på ett par hundra per år för att driva webbplatsen, ägnar några timmar då och då att fixa akuta grejer. En hälsa som går upp och ner, en rad andra intressen som tar sin tid och ett otroligt dåligt samvete. Men jag finns här i bakgrunden men förstår om sidans ouppdateringar gör att folk väljer andra platser. Jag kommer fortsätta betala domänen så länge det är aktivitet här. Men det blir nog inga större uppdateringar om jag plötsligt inte blir liggandes hemma med brutet ben eller nåt.

noora
Serafinit

Inlgg: 1792
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Ons Apr 28, 2010 19:33 pm    mne: Citera

Vad tråkigt, men jag har i alla fall full förståelse. Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte uppdaterar huvudsidorna. Det är ändå forumet och galleriet som är viktigast, och dom sköter sig mestadels själva Wink

Om du någon dag känner att du inte orkar driva pärlplatsen alls mer så finns det säkert folk som kan tänka sig att ta över hela driften av dig. Det vore synd att bara stänga ner när vi ändå har så mycket kunskap lagrad i forumet och så mycket inspiration i galleriet. Senast i förmiddags var jag och letade efter ett inlägg från 2007 för att hitta bilder på en specifik produkt...

administrator
Pärlplatsadministratör

InlggSkrivet: Ons Apr 28, 2010 19:37 pm    mne: Citera

noora skrev:
Vad tråkigt, men jag har i alla fall full förståelse. Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte uppdaterar huvudsidorna. Det är ändå forumet och galleriet som är viktigast, och dom sköter sig mestadels själva Wink

Om du någon dag känner att du inte orkar driva pärlplatsen alls mer så finns det säkert folk som kan tänka sig att ta över hela driften av dig. Det vore synd att bara stänga ner när vi ändå har så mycket kunskap lagrad i forumet och så mycket inspiration i galleriet. Senast i förmiddags var jag och letade efter ett inlägg från 2007 för att hitta bilder på en specifik produkt...

Det är inget stort ansvar att se till så att tekniken snurrar och betala in avgiften (det ramlar in lite googleannonspengar emellanåt som täcker det och lite vinster om jag kör en tävling). Däremot hoppas jag att folk förstår att ibland tar annat i livet över men att man ändå kanske väljer att ha kvar siten för andra men inte så mycket för sig själv. Jag har ju frågat några gånger om jag skall stänga ner men då har det varit ett stort NEJ till svar så den kommer tuffa vidare där ni är så länge ni är här.

Emo
NABBI

Inlgg: 1132
Frn: Skåne

InlggSkrivet: Ons Apr 28, 2010 20:07 pm    mne: Citera

Jag förstår precis hur du känner det. Jag har likadant med pärlkonst.se
men håller på för dem som uppskattar den.
Den kostar också bara och där finns inga betalande annonsörer alls.
Hoppas vi ändå får behålla pärlplatsen.se för det är ändå den med mest och bäst information.
Önskar dig god bättring och att du får glädje av annat, som du håller på med.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

Karton
Peridot

Inlgg: 990
Frn: Hammarö/Karlstad

InlggSkrivet: Ons Apr 28, 2010 20:28 pm    mne: Citera

Å det låter jobbigt!
Jag hoppas du orkar hålla lite intresse kvar för PP för det är ett så mysigt ställe.
Kram

Du hittar mig på www.kartonjewelry.se
Min blogg http://karton-bloggar.blogspot.com/
Mönster och kit på svenska www.beadmonsters.se
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Honey Bee
Saltvattenspärla

Inlgg: 616
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 06:15 am    mne: Citera

Så trist det låter! Att vara sjuk en längre tid tar verkligen musten ur en och som alla vet måste man vara väldigt frisk för att orka vara sjuk. Inte nog med att man känner sig risig, man måste brottas med myndigheter och annat för att få ihop sin ekonomi och vardag. Inget avundsvärt alls.

Men det vore skittråkigt om Pärlplatsen lades ner, och som Noora nämnde finns det säkert folk därute som är villiga att hjälpa dig, eller ta över administrationen helt. Jag vet inte hur det funkar men ett sånt här ställe kanske går att sälja? Jag skulle mer än gärna äga ett sånt här ställe men tyvärr är jag helt lost när det gäller programmering, lagar och regler, annonsering och sådant så det är tyvärr uteslutet. (Hur lär man sig sånt förresten?)

Det är klart att du inte ska gå omkring och ha dåligt samvete för uteblivna uppdateringar! Och som sagt, forumet och galleriet klarar ju sig på egen hand (förutom när du måste gå in och häva buggen som blir när någon lagt in en för står bild i galleriet Wink ). Men för Pärlplatsens framtid kanske en funderare är på sin plats? Någon som har idéer?

administrator
Pärlplatsadministratör

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 07:01 am    mne: Citera

Alltså jag är inte sjuk just nu men hade en rejäl dipp i mina värden flera gånger de sista 2 åren. Men nu är jag hyfsat stabil. Jag har aldrig varit sjukskriven eller nåt sånt bara oändligt trött som gjort att det varit nog med jobb, familj, 3 bloggar och träning. Eftersom jag inte pärlar själv så är det uppdateringarna av huvudsidorna som fått stå tillbaka. Som sagt resten är inte direkt betungande. Men vem vet jag kanske byter webbhotell och kan lyfta över cms-systemet dit. Jag utvecklade i 4 månader men sen strulade webbhotellet och jag hade inte just så råd att flytta allt. Sen kom allt annat i vägen och vips hade tiden runnit iväg. Och nu finns det så lite tid att fippla med sådant. Ö

stinasmc
Rocaille

Inlgg: 123
Frn: Borgholm

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 07:51 am    mne: Citera

Tror du inte att du kan be någon av pärlfantasterna om lite hjälp med CMS:arbetet? Det finns många som är riktigt datanördar men kanske inte lika upptagna. Som Karton skriver så är PP mysigt, det är hemma för många av oss, men det kanske behövs en uppdatering och ett kliv in i nästa utvecklingssprång?
Vem vet, får du till CMS delen så kanske du själv drabbas av webb-inspiration igen?

Kram på dig Bea, du har ju redan tillverkat något som gläder så många, det finns säkert att bra sätt att bevara det. Eller, lämpa över det på någon annan...

administrator
Pärlplatsadministratör

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 08:01 am    mne: Citera

stinasmc skrev:
Tror du inte att du kan be någon av pärlfantasterna om lite hjälp med CMS:arbetet? Det finns många som är riktigt datanördar men kanske inte lika upptagna. Som Karton skriver så är PP mysigt, det är hemma för många av oss, men det kanske behövs en uppdatering och ett kliv in i nästa utvecklingssprång?
Vem vet, får du till CMS delen så kanske du själv drabbas av webb-inspiration igen?

Kram på dig Bea, du har ju redan tillverkat något som gläder så många, det finns säkert att bra sätt att bevara det. Eller, lämpa över det på någon annan...

Tack. Tänk om man hade obegränsat med tid. Jag håller på web varje dag hackar webblatser, uppdaterar mm så inspirationen är det inget fel på bara tiden. Det tar ex en del tid att producera film- och bokrecensioner ett par i veckan. Jag skall fundera och titta runt på några system kanske kan göra det typ 1 h om dagen.

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 21:14 pm    mne: Citera

Aj då, inte ska Pärlplatsen behöva vara ett dåligt samvete för dig. Men jag förstår dig, saker och ting förändras runt omkring och de intentionerna man hade från börja kan inte alltid fullföljas.

Pärlplatsen var den första pärlsidan jag råkade på för drygt 4 år sedan när jag upptäckte pärlorna. Sen dess har det varit min startsida på datorn och jag använder ofta både forumet och galleriet när jag letar information och inspiration. Visst är jag och snurrar runt på andra forum och FB men PP är ändå "hemma" på något sätt.

Om du vill ha hjälp med något så säg bara till. Jag är ingen hacker (har väl en liten kännedom om html) men rena "text- eller informationssidor" och sånt hjälper jag gärna till med.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan

AnKa
Chevron

Inlgg: 169

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 22:45 pm    mne: Citera

Kära du, inte skall du ha dåligt samvete för att din aktivitet inte är större. Det är ju trots allt för det arbete du la ner när du startade pärlplatsen som gör att vi kan vara här och prata pärlor. Sedan lever ju siter vidare med dess medlemmar även om skaparens lust, tid och aktivitet minskar så kommer nya som har ork. Be om hjälp om du behöver!
Jag finns på pärlplatsen av främst två anledningar; galleriet är mycket bättre än konkurentens och här finns den största kunskapen och de duktigaste pärlarna, tycker jag Wink

http://ankapysslar.blogspot.com/
Till verst p sidan

Goldstone
Saltvattenspärla

Inlgg: 569
Frn: Falköping

InlggSkrivet: Fre Apr 30, 2010 05:31 am    mne: Citera

AnKa skrev:

Jag finns på pärlplatsen av främst två anledningar; galleriet är mycket bättre än konkurentens och här finns den största kunskapen och de duktigaste pärlarna, tycker jag Wink

Tycker exakt samma jag!
Till verst p sidan

Fru Babsan
Granat

Inlgg: 950
Frn: Uppsala

InlggSkrivet: Sn Maj 16, 2010 22:05 pm    mne: Citera

Jag kan bara instämma med alla här ovan! Livet går upp och ner för alla och du kan känna dig trygg i att vi är många här som haft perioder av sjukdom och vet precis hur det är när man bara inte har ork eller lust. Att ha dåligt samvete spär bara på olusten, så försök att inte ha det.

Galleriet och forumet är de viktigaste bitarna här och för mig är möjligheten att hålla kontakten med mina pärlkompisar det bästa av allt. Och för det behöver huvudsidorna sannerligen inte vara uppdaterade! Smile

Vi så är så hemskt glada och tacksamma för att Pärlplatsen alls finns!
Kram
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

KEO
Rocaille

Inlgg: 113

InlggSkrivet: Lr Dec 11, 2010 23:29 pm    mne: Citera

Pärlplatsen är jättebra!

Jag finns med på den "andra" saijten ochså, och tycker inte att det finns några motsättningar däremellan! Pärlplatsen är den första, och den mest aktiva sajten i Sverige, vad jag vet. Smile
Till verst p sidan
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärlplatsen ris, ros och kommentarer Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet