Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvändarlistaAnvändarlista    AnvändargrupperAnvändargrupper  FAQFAQ    SökSök    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Vad är det jag gör?

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärlvirkning och Pärlstickning, Pärlvävning
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande

Eeeelvira
Rocaille

InläggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 18:44 pm    Ämne: Vad är det jag gör? Citera

Hej!

Jag är helt ny här på forumet.Knåpat med pärlor har jag gjort sen barnsben.Jag kan egentligen inga tekniker och sånt, jag bara syr,trär och grejar, så får det bli vad det blir. Följer inga mönster eller regler .Har gjort påsar av pärlor,broderat kläder,tusen smycken, mm mm....Men jag vet inte vad det är jag gör,rent tekniskt,vad kallas det när man syr med bara pärlor och tråd så det blirt.ex en liten börs?
Jag ska försöka lägga upp några bilder i galleriet.
Ett jättebra tips till alla pärlare som vill hitta riktigt fina och billiga pärlor och smyckesdelar (findings) är att köpa på EBay (loose beads). Ofta är det fri frakt, och om man gillar cloisonne kan man om man spanar hitta väldigt vackra till låg kostnad.Detsamma gäller alla slags mellandelar som t.ex pärlhattar och pinnar.150 pärlhattar för fyra dolla med frakt hellre än tio st från hobbyaffär för 50 kr,tycker jag, (som gör av med många pärlor och sånt och inte vill råka bli utan). Och att köpa halsband vintage och slakta,såklart, eller nya reahalsband från t.ex Indiska kan ha fina glaspärlor...nåja,detta känner väl ni redan till,tänkte bara rekommendera det sen jag var inne på Panduro här om dagen för att köpa förvaringslåda,och såg hur ruskigt dyrt allting är där.Utan EBay skulle jag aldrig ha råd att göra nånting pärligt tror jag.Nåväl.Vill bara säga hej till alla kreativa kvinnor,för det tycks mest vara kvinnor som arbetar med pärlor.Varför är det så,kan man undra.Binder män hellre flugor om de vill göra något smått? Är pärlor omanligt? I vår del av världen tycks det så. Nu ska jag inte störa er i ert skapande längre.Pärla på!
hälsningar Elvira
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email

Karton
Peridot

Från: Hammarö/Karlstad

InläggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 20:45 pm    Ämne: Citera

Välkommen hit!
Jag tror du kommer trivas och hitta mycket nyttigt här. Det finns många som kan svara på dina frågor ang tekniker men det är lättare om man får en bild så man ser vad det är. Får jag gissa så använder du tekniken Peyote när du syr en börs tex.
Ha det gott! Very Happy

Du hittar mig på www.kartonjewelry.se
Min blogg http://karton-bloggar.blogspot.com/
Mönster och kit på svenska www.beadmonsters.se
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Eeeelvira
Rocaille

InläggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 21:10 pm    Ämne: Tack Citera

Hej!
Jag ska lägga upp bilder så snart jag kan. Peyote låter fint,som något indianskt..? Ska kolla upp det på nätet.Tack så mycket för det.

Elvira
Till överst på sidan

Karton
Peridot

Från: Hammarö/Karlstad

InläggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 22:42 pm    Ämne: Citera

Välkommen hit!
Jag tror du kommer trivas och hitta mycket nyttigt här. Det finns många som kan svara på dina frågor ang tekniker men det är lättare om man får en bild så man ser vad det är. Får jag gissa så använder du tekniken Peyote när du syr en börs tex.
Ha det gott! Very Happy

Du hittar mig på www.kartonjewelry.se
Min blogg http://karton-bloggar.blogspot.com/
Mönster och kit på svenska www.beadmonsters.se
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

maneki-nekogirl
Turmalin

Från: Bjärehalvön

InläggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 18:53 pm    Ämne: Citera

Hej o välkommen till forumet. Smile

Ja, när du syr med tråd o pärlor så kallas det sammantaget för pärlsömnad eller att sy med pärlor och pärlsömnadsteknikerna kallas gemensamt för sydda tekniker. Finns en mängd olika varav peyote och netting är de två vanligaste (se PP:s huvudsida för olika tekniker).

Jo, eBay är billigt (moms o ev. tull tillkommer dock ofta), men tänk på att det kan vara surt att köpa för billiga delar då de inte tål tidens tand lika bra. Vissa är billiga för att de har dålig kvalitet. Inte kul när metalldelarna blir fula eller t o m rostar efter nån månad o man spenderat lång tid med att skapa alstret i fråga... Vissa pärlor är också rent ut sagt usla med fula skarva, färg eller plätering som flagnar, dåliga färgläggning osv. Så det gäller att kolla noga innan man köper bara för att det är billigt. Ett bra sätt att dryga ut budgeten är att försöka använda mer av billiga material (som för den delen inte är lågkvalitativa) och snåla med de dyrare. Hitta alternativa lösningar (t ex lås kan göras med mycket man har hemma) o undvika onödiga produkter (metalltråd istället för öglepinnar, specialverktyg) är också sätt att spara lite pengar här o där.

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till överst på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besök användarens hemsida

mmadeit
Nabbi

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 19:27 pm    Ämne: Citera

en annan sak man inte får glömma när det gäller ebay är att länder utanför eu inte har samma strikta lagstiftning som innom eu när det gäller tex nickelhalter. gjorde tavlan att köpa sterling silver öronkrokar från usa/kina... och frätte sönder öronen bara glad att jag ej hann sälja nått av de örhängen jag hade använt dem i. apotekets nickeltest är ett måste om man handlar metalldelar från ebay helt enkelt så man ej råkar sälja något som överstiger europeiska gränsvärden för nickelsäkert (olagligt)

Eeeelvira
Rocaille

InläggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 19:48 pm    Ämne: Citera

Hej!

Jo,jag har gjort ett par misstag genom EBay,i början,men har lärt mig nu.Jag köper inte det allra billigaste,för det är trots allt skillnad på t.ex cloisonnepärlor och cloisonnepärlor,nu har jag hittat en säljare som har,tycker jag,cloisonne av fin kvalite,som ändå inte är så ruskigt dyra.Örhängeskrokar köper jag från Sverige,England eller USA, har funnit en sort av guldpläterat kirurgiskt stål som jag gillar.Kina ska man akta sig för när det gäller såna saker. Lädersnören kan man fynda på EBay,har precis fått hem 10 m 2mm tunn rund chokladbrun läderrem,oh,det doftar så gott om läder!
Lås tycker jag är lite knepigt! Testat skruvlås,magnetlås,ögla/pinne,och har nu insett att vanliga "lobster"lås passar mig bäst,och ist. för ring har jag upptäckt den lilla plattan med två hål i,man fäster i halsbandet och det andra hålet låser man med,.då slipper man en ring som är "otät" och kanske öppnar sig.Är så glad jag hittade såna,fast kanske är det det de flesta använder? Jag är nybörjare gällande detta..., upptäckte Pärlplatsen för en vecka sedan.Har lagt in några bilder,tack alla ni som kommenterat,det är så roligt att läsa vad ni tycker!!

mvh
Elvira
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Pärlvirkning och Pärlstickning, Pärlvävning Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet