Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Accuflex eller anna wire

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Trä på tråd och wire, Pärlsömnad och Pärlbroderi
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

AnKa
Chevron

Inlgg: 169

InlggSkrivet: Sn Feb 21, 2010 22:39 pm    mne: Accuflex eller anna wire Citera

Jag köpte en lite rulle Accuflex 49strands och tycker att den är fantastisk, tunn och smidig. Men tyvärr tog rullen slut allt för snabbt Sad
Funderar nu på om jag skulle vara ekonomisk och köpa 21strands eller kanske rentuav 7strands istället. Är det stor skillnad? På priset är det ju onekligen en del skillnad.

Softflex är väl en motsvarande wire? Finns det fler bra? Vad är Din favorit?

http://ankapysslar.blogspot.com/
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Veda
Pärluggla

Inlgg: 2072
Frn: Härnösand

InlggSkrivet: Mn Feb 22, 2010 11:38 am    mne: Citera

Möjligen 21 strands, jag tror du biter dig i svansen med en 7 strands när du provat på bättre. Jag har testat 21 strands softflex (minns inte vilken tjocklek) och den känns bra.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjärehalvön

InlggSkrivet: Mn Feb 22, 2010 15:07 pm    mne: Citera

Jag använder oftast Accu-flex o SoftFlex/SoftTouch.

Ett tips är också att du kan beställa gratisprov på SoftFlex via deras hemsida (kräver att du svarar på några frågor först). Wink Ev. är det dock enbart olika tjocklekar, inte olika trådantal på bitarna, men jag är inte helt hundra på vilket.

http://www.softflexcompany.com/WSWrapper.jsp?mypage=CustomerService_FreeSampleSurvey.html

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

AnKa
Chevron

InlggSkrivet: Mn Feb 22, 2010 22:33 pm    mne: Citera

Tack för tipset. Jag har beställt och väntar nu tålmodigt de fyra veckorna som de tydligen behövde för att skicka Confused

Till verst p sidan

Veda
Pärluggla

Inlgg: 2072
Frn: Härnösand

InlggSkrivet: Tis Feb 23, 2010 07:38 am    mne: Citera

AnKa skrev:
Tack för tipset. Jag har beställt och väntar nu tålmodigt de fyra veckorna som de tydligen behövde för att skicka Confused

PMa din adress så kan jag skicka småbitar av de olika sorter som jag har.

AnKa
Chevron

InlggSkrivet: Ons Apr 21, 2010 21:12 pm    mne: Citera

Nej, jag behöver mer hjälp! Jag har försökt begripa mig på detta med wire (som ju inte borde vara så obegripligt) men jag blir inte klokare.
Jag har tänkt prova Softflex men de har ju massor med olika varianter och jag förstår inte riktigt vad som skiljer eller vad jag skall köpa.
Econoflex är om jag förstått det hela rätt en enklare och billigare wire (och nog inte det jag är ute efter).
Men vad är det egentligen för skillnad på Softflex och Softtouch.
Och metallica och extreme är det i princip samma wire fast i olika metaller????

Först tyckte jag att deras Trios verkade jättesmart då får man olika grovlek på samma köp men så insåg jag att det ju bara var 3 m av varje sort och dessutom använder jag nästan alltid sötvattenspärlor så det är fin wire jag behöver.

Vad skall jag köpa? Jag vill alltså ha en fin wire (0.14mm) som är smidig och lättarbetad men till rimligt pris (så jag har råd att köpa en stor rulle.

Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

InlggSkrivet: Tor Apr 22, 2010 15:13 pm    mne: Citera

Här finns en förklaring av skillnaden mellan SoftFlex (originalet) o SoftTouch (en nyare kollektion): http://www.softflexcompany.com/WSWrapper.jsp?mypage=CustomerService_AskSaraQandA.html I princip är den senare ännu mer flexibel ("drapes like thread") o lite dyrare.

Econoflex är som du säger deras "budgetalternativ" med enbart 7 trådar, som presenterades typ förra året. (Fler budgetmärken är t ex Flexrite).

Extreme är namnet på vajer som täcks med en plätering o sedan har ett genomskinligt plasthölje över vajern, om jag inte minns fel (har aldrig själv använt den typen av vajer, varken från SF eller Accuflex). Därför är de också betydligt dyrare, det riktiga lyxalternativet. Metallics är däremot vanlig stålvajer med färgat plasthölje så de har inte samma metalliska glans utan är mer som en koppar- eller bronsbrun opak färg. Precis som de färgade smyckesvajrarna o ligger i ung. samma prisklass.

O Trios är också som du är inne på samma grovlek (standardstorleken, som passar det mesta) i tre olika färger. De är tänkta att användas tillsammans i ett smycke.

Sara på SoftFlex är en mycket trevlig tjej så har du fler frågetecken kring just deras vajrar så är det bara att maila henne: http://www.softflexcompany.com/WSWrapper.jsp?mypage=CustomerService_AskSara.html

SoftFlex, Accuflex, Beadalon etc har alla .014 vajer så i slutänden handlar det mest om att du ska finna det märke du själv gillar bäst.

Till verst p sidan

AnKa
Chevron

InlggSkrivet: Tor Apr 22, 2010 20:55 pm    mne: Citera

Tack för svar. Jag får väl helt enkelt shoppa lite och prova mig fram Very Happy

Till verst p sidan

Honey Bee
Saltvattenspärla

Inlgg: 616
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Fre Apr 23, 2010 17:30 pm    mne: Citera

maneki-nekogirl skrev:
Ett tips är också att du kan beställa gratisprov på SoftFlex via deras hemsida (kräver att du svarar på några frågor först). :wink

Jag gjorde det - efter ditt tips - men har fortfarande inte sett röken av några prover. Jag gjorde väl fel någonstans... Confused

Yenny
Chevron

Inlgg: 229
Frn: Strax utanför Sthlm

InlggSkrivet: Fre Apr 23, 2010 19:05 pm    mne: Citera

Honey Bee skrev:
maneki-nekogirl skrev:
Ett tips är också att du kan beställa gratisprov på SoftFlex via deras hemsida (kräver att du svarar på några frågor först). :wink

Jag gjorde det - efter ditt tips - men har fortfarande inte sett röken av några prover. Jag gjorde väl fel någonstans... Confused

Jag har inte fått några jag heller... och det var i januari jag bestälde prover.

maneki-nekogirl
Turmalin

InlggSkrivet: Lr Apr 24, 2010 15:40 pm    mne: Citera

Ja, de flesta företage använder ju billigaste (=långsammaste) alternativet för att skicka samples, men från jan till april låter ändå länge... Kan vara värt att maila kundtjänsten o fråga om de skickats. Nån vänlig fras om att man är nyfiken på deras produkter o så gärna skulle vilja ha proven att jämföra med den vanliga vajer man redan har hemma så att man hoppas att de snart är på väg.

Kikade på USPS hemsida o leveranstid för det billigaste alternativet till Sverige preciserades till "varies" -- jämfört med international priority som angavs till 6-10 dgr (det alternativ många pärlbutiker väljer).

Vet en gång när jag beställde varuprov från en uppkomling på "smyckesvajermarknaden" (som aldrig slog igenom så vitt jag vet) o det tog sååå många månader. Där handlade det delvis om att de fått så många förfrågningar på gratisprover samtidigt att de inte kunde tillgodose alla. Tror det gick över 6 mån för mig att få dem. Shocked

Till verst p sidan

PÄRLFÖRRÅDET
Rodonit

Inlgg: 840

InlggSkrivet: Mn Apr 26, 2010 09:29 am    mne: Citera

Oavsett vilket märke du väljer så är det stor skillnad mellan 21 strands oxh 49 strands(7 strands är inget alternativ alls....). Jag har själv helt fastnat för Accu-Flex och kan inte tänka mig att arbeta med någon annan wire.

AnKa
Chevron

InlggSkrivet: Tor Apr 29, 2010 22:48 pm    mne: Citera

Yenny skrev:
Honey Bee skrev:
maneki-nekogirl skrev:

Jag har inte fått några jag heller... och det var i januari jag bestälde prover.

jag har inte heller fått några prover.

Till verst p sidan

Honey Bee
Saltvattenspärla

Inlgg: 616
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Fre Apr 30, 2010 06:04 am    mne: Citera

maneki-nekogirl skrev:
...Kan vara värt att maila kundtjänsten o fråga om de skickats.

...Vet en gång när jag beställde varuprov från en uppkomling på "smyckesvajermarknaden" (som aldrig slog igenom så vitt jag vet) o det tog sååå många månader.Tror det gick över 6 mån för mig att få dem. Shocked

Nej, jag tror inte jag slösar bort min tid på att maila dem, jag har ju inte beställt något. Kommer wiren så kommer den, och än verkar det inte vara kört. Det tar en stund för mig att författa ihop något på engelska. Jag korresponderar ofta med Etsy-säljare och varje gång måste jag använda Google översättning för att få förslag på hur jag egentligen ska skriva. Sen tar det tid också att korrigera Google eftersom jag ändå är så pass haj på engelska att jag ser att Google översätter precis hur det vill! Laughing

Ursäkta om jag kom ifrån ämnet här ...
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Trä på tråd och wire, Pärlsömnad och Pärlbroderi Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet