Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex Pärlplatsen - en pärla på nätet
Pärlplatsens forum. Här kan man prata om allt som rör pärlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

elastiskt armband

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Trä på tråd och wire, Pärlsömnad och Pärlbroderi
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

peanut
Chevron

Inlgg: 235

InlggSkrivet: Ons Feb 10, 2010 19:24 pm    mne: elastiskt armband Citera

Hejsan!

Snälla någon - ge mig lite tips.

Min dotter vill att jag ska göra ett vardagsarmband till henne. Det ska vara brett och gärna innehålla fler färger. Eftersom hon har små barn så tänkte jag att det ska sitta tätt = elastiskt utan hängande delar. Om det är elastiskt och utan lås så blir det ju oxå lätt att ta på.

Kan någon ge mig tips på var jag se armband i netting-teknik. Det vore väl enbra teknik för ett sådant armband? Har tänkt mig ett lite bredare armband i flera färger med glaspärlor i olika former och olika storlekar samt använda elastisk tråd - om det behövs..? och inget lås.

Har sett något smycke med netting i vårt Galleri men det var enfärgat.
Behöver lite synintryck eftersom armbandet kan fås att se väldigt olika ut beroende på vilka, var och hur man placerar pärlorna. Har tittat i senaste Bead & Button men tyckte inte om deras exempel. De var verkligen f u l a.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Ons Feb 10, 2010 22:09 pm    mne: Citera

Stinta har en del nettade armband på sin sida.

Etsy är en bra inspirationskälla också.

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan

peanut
Chevron

InlggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 12:07 pm    mne: Citera

Det var inte många armband med olika slags pärlor, i olika storlekar och färger att titta på men tack iallafall.
Till verst p sidan

Honey Bee
Saltvattenspärla

Inlgg: 616
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 18:08 pm    mne: Citera

Kanske inte så många men jag fick i alla fall massor med inspiration när jag följde Tigris råd och sökte på Etsy: http://www.etsy.com/search_results.php?search_type=category&search_query=netting+bracelet&category=jewelry

Det här tyckte jag var läckert - och med ett sådant lås sitter armbandet perfekt utan att man behöver den ibland opålitliga elastiska tråden. http://www.etsy.com/view_listing.php?listing_id=40378727

peanut
Chevron

InlggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 20:20 pm    mne: Citera

Det rosa armbandet är verkligen läckert och låset ser ju enkelt ut att använda. Är alla elastiska trådar lika dåliga och varför skriver du opålitliga?
Till verst p sidan

Tigris
Tigeröga

Inlgg: 3339
Frn: Tjörn (norr om Göteborg)

InlggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 21:32 pm    mne: Citera

Sök på lattice på etsy så får du lite andra träffar

PUSS - en pärlträff
Till verst p sidan

Honey Bee
Saltvattenspärla

Inlgg: 616
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Fre Feb 12, 2010 02:45 am    mne: Citera

peanut skrev:
Är alla elastiska trådar lika dåliga och varför skriver du opålitliga?

Måste erkänna att jag mest gick på hörsägen där. Rolling Eyes Jag tror inte att alla elastiska trådar är dåliga, däremot har det skrivits många inlägg här på PP om att det kan vara svårt att fästa (knyta?) elastisk tråd så att den håller och inte går upp. Lösningen har varit en klick lim på knutarna - och säkert en massa andra lösningar som jag inte minns just nu. Eller så kanske det räcker med bara en bra elastisk tråd. Vilken det nu kan vara...

Veda
Pärluggla

Inlgg: 2072
Frn: Härnösand

InlggSkrivet: Fre Feb 12, 2010 06:33 am    mne: Citera

Tänk i så fall på vilket lim du sätter på, så att inte limmet förstör plasten i tråden. Nagellack tex funkar inte, tråden blir spröd och går sönder.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

peanut
Chevron

InlggSkrivet: Fre Feb 12, 2010 10:12 am    mne: Citera

Vilket lim ska jag använda då? E 2000?
Till verst p sidan

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjärehalvön

InlggSkrivet: Fre Feb 12, 2010 15:25 pm    mne: Citera

E 6000 tror jag du tänker på. Nja, det är lättare med t ex Hypo-cement som torkar snabbare o är lättare att applicera.

Bra knutar o tråd som inte trimmas för nära knuten är också viktigt. Se t ex mina tips här: http://manekisparlblogg.blogspot.com/2009/12/teknik-avsluta-elastiska-smycken.html

Elastisk tråd töjs varje gång armbandet tas av o på samt om det fastnar i nåt. Det sliter på tråden o så fort där finns en pärla med minsta vass kant så nöts tråden direkt. Tunga pärlor å sin sida töjer ut den o belastar tråden mycket. Sen är det klart skillnad på trådar som alltid, Stretch Magic brukar anses vara en av de bättre. Men ingen elastisk tråd håller så länge som t ex en smyckesvajer av kvalitet med rätt gjorda avslut: en dag går tråden av o alla pärlor ligger på golvet... Min mamma höll på att stå på huvudet i en affär där nån tappat ett pärlhalsband gjort med elastisk tråd, som hade brustit.

Själv använder jag väldigt sällan elastisk tråd för att jag inte litar på den... Men andra gör elastiska smycken o har inga problem med det, så som med allt är det en smaksak vad man tycker om att arbeta med sån tråd.

Manekis pärlblogg - fakta, tips & länkar om pärlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Veda
Pärluggla

Inlgg: 2072
Frn: Härnösand

InlggSkrivet: Fre Feb 12, 2010 20:46 pm    mne: Citera

Min erfarenhet av stretch magic är att den håller mycket bra om man fastnar och smycket dras ut. Men tyvärr drar inte tråden ihop sig igen utan blir längre. Dessutom har jag råkat ut för att den blivit spröd när smycket legat ett tag. Jag gillar den platta tråden bättre (även om den kan fransa upp sig lätt.

Men jag använder sällan stretch, bara till barnarmband nästan.
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Pärlplatsen - en pärla på nätet Forumindex -> Trä på tråd och wire, Pärlsömnad och Pärlbroderi Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet